Nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego w zakresie Premium Rate

06/12/2011

Zmiany dotyczące świadczenia usług o podwyższonej opłacie.


W dniu 4 grudnia 2011 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 234, poz. 1390) zmieniające m.in. dotychczasowe uregulowania dotyczące świadczenia usług o podwyższonej opłacie.

Z brzmienia znowelizowanego przepisu art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm), zwanej dalej „ustawą Prawo telekomunikacyjne" wynika, że usługą o podwyższonej opłacie jest publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna z dodatkowym świadczeniem, które może być realizowane przez inny podmiot niż dostawca usługi telekomunikacyjnej.

Założyć można, iż dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej obejmującej usługę telekomunikacyjną z dodatkowym świadczeniem może:
1) oferować usługę telekomunikacyjną z dodatkowym świadczeniem realizowaną w cudzej sieci telekomunikacyjnej,
2) oferować usługę telekomunikacyjną z dodatkowym świadczeniem realizowaną we własnej sieci telekomunikacyjnej, w tym,
a) może sam realizować dodatkowe świadczenie, lub
b) może być ono zrealizowane przez inny podmiot niż dostawca usługi telekomunikacyjnej.

Dodatkowe świadczenie polega na ogół na udostępnianiu drogą elektroniczną różnych informacji (treści) np. horoskop, akcja promocyjna, dostęp do bazy danych itp.

Za podmiot realizujący dodatkowe świadczenie może być uznany ten podmiot, z grupy podmiotów, których wspólne działanie, składa się ostatecznie na to świadczenie, który jest bezpośrednio związany umową z dostawcą publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej. Podmiotem realizującym dodatkowe świadczenie może być również dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, będący jednocześnie dostawcą treści.

Podmiotem realizującym dodatkowe świadczenie jest podmiot, który faktycznie dostarcza świadczenie (treść) do dostawcy publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, celem realizacji usługi telekomunikacyjnej z dodatkowym świadczeniem w sieci danego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.

Zgodnie ze znowelizowanym przepisem art. 65 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne na podmiocie realizującym dodatkowe świadczenie ciąży obowiązek przekazywania Prezesowi UKE informacji do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie. Informacje powinny być przekazywane zarówno w formie pisemnej i elektronicznej co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia tej usługi. Informacja powinna obejmować:
- nazwę (firmę), adres i siedzibę podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie,
- nazwę, rodzaj i zakres świadczonej usługi o podwyższonej opłacie,
- numer lub numery wykorzystywane do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie,
- termin rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.

Należy podkreślić, iż podmiot, który nie wypełnia lub nienależycie wypełnia ustawowy obowiązek przekazania Prezesowi UKE informacji do rejestru, stosownie do treści art. 209 ust. 1 pkt 14a) ustawy Prawo telekomunikacyjne, podlega karze pieniężnej nakładanej przez Prezesa UKE.

Rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie prowadzi Prezes UKE. Rejestr jest jawny. Prezes UKE zamieszcza go na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Dostęp do informacji zawartych w rejestrze numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie możliwy jest za pomocą Wyszukiwarki numerów udostępnionej na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która daje możliwość pobierania całości dostępnych danych w formacie XML.

Wskazówki jak przekazywać informacje do rejestru podane są w zakładce: Regulacja/Numeracja/Numery o podwyższonej opłacie.

źródło: UKE

Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności. ​​

Kontakt dla mediów:

tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl