Kujawsko-pomorskie instytucje publiczne chętnie esemesują z mieszkańcami. Ostrzegają przed lokalnymi zagrożeniami i powiadamiają o statusie spraw urzędowych
26% mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, którzy wzięli udział w badaniu „Komunikacja SMS w Polsce 2012” przyznało, że w ubiegłym roku otrzymali przynajmniej jedną wiadomość od instytucji publicznej. Porównując te dane do wskazań mieszkańców innych regionów, kujawsko-pomorskie urzędy sięgają po SMS-y najczęściej w Polsce. Mimo to SMS-y są wciąż stosunkowo rzadko wykorzystywanym przez urzędy w Polsce medium do kontaktu z mieszkańcami. Ponad 78% ogółu respondentów zadeklarowało bowiem, że w ubiegłym roku nie otrzymało żadnego SMS-a z informacją od instytucji publicznej.
Ze wskazań uczestników badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012” wynika, że podmiotami, które najczęściej wysyłają SMS-y są urzędy gminy (41%), szkoły (22%) i przychodnie (19%). Uczestnicy badania wysoko ocenili przydatność informacji przekazywanych w formie SMS-ów, 52% mieszkańców uznało je za bardzo przydatne, 38% za przydatne, a tylko 9% uznało je za nieprzydatne.
W czołówce regionów, które stawiają na komunikację SMS są również województwa dolnośląskie, świętokrzyskie (25% deklaracji respondentów) oraz pomorskie i opolskie (24%). Najrzadziej z wiadomości SMS korzystają instytucje publiczne w województwie warmińsko-mazurskim oraz podlaskim, gdzie do otrzymania SMS-a z urzędu przyznało się tylko 17% respondentów.
„Według naszych szacunków tylko nieco ponad 10 proc. gmin w Polsce udostępniło mieszkańcom komunikację z wykorzystaniem SMS-ów. Dlatego uważam, że potencjał tego narzędzia jest wciąż przez urzędy niewykorzystywany. Oczywiście cieszy fakt, że instytucje publiczne z województwa kujawsko-pomorskiego coraz częściej korzystają z nowoczesnych narzędzi do komunikacji ze społeczeństwem. Mam jednak nadzieję, że taka forma kontaktu na linii instytucja publiczna –mieszkańcy upowszechni się na tyle, że stanie się standardem, a nie dodatkową opcją. SMS-y świetnie sprawdzają się nie tylko w usprawnieniu pracy urzędów, ale także w powiadamianiu mieszkańców o lokalnych zagrożeniach, jak burze, wichury, czy pożary. Jedna krótka wiadomość tekstowa może przyczynić się do znacznego ograniczenia strat spowodowanych przez te żywioły” – powiedział Artur Sadowski, Menadżer ds. Rozwoju w Platformie SerwerSMS.pl.
Najczęściej instytucje publiczne informują mieszkańców SMS-em o statusie spraw urzędowych (28%) przypominają o o wizycie lekarskiej (21%) oraz ostrzegają przed lokalnymi zagrożeniami, takimi jak burze, powodzie, pożary) (16%). Niski odsetek powiadomień o zagrożeniach może wynikać z charakteru komunikacji kryzysowej, która prowadzona jest tylko w sytuacji wystąpienia określonych sytuacji. Rzadko SMS jest używany do informowania o utrudnieniach w ruch (9%) oraz do przypominania o zapłacie podatków lokalnych (10%).
Ankietowani zapytani o to, jakie informacje chcieliby otrzymywać od instytucji publicznych wskazali: status spraw urzędowych (75%), przypomnienie o wizycie lekarskiej (76%) oraz o lokalnych zagrożeniach (70%). Subskrypcje wiadomości SMS-owych od instytucji publicznych najchętniej zamawiają osoby powyżej 50 roku życia. Wśród nich największy proc. badanych stanowią osoby od 60 do 90 lat (ponad 36%). Najrzadziej subskrypcję zamawiają natomiast respondenci poniżej 30. roku życia. Odsetek ankietowanych korzystających z takiej usługi w grupie wiekowej 21-24 lata wynosi 17 %.
O badaniu „Komunikacja SMS w Polsce 2012”
Badanie „Komunikacja SMS w Polsce 2012” zostało przeprowadzone przez Platformę SerwerSMS.pl w dniach 2 lipca 2012 – 31 sierpnia 2012 metodą CAWI. Respondenci wypełniali anonimowo ankietę zamieszczoną w serwisie internetowym. Celem badania było zdobycie wiedzy na temat stosunku Polaków do komunikacji mobilnej. Ankietę wypełniło 3 122 respondentów powyżej 18. roku życia.
Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności.
Kontakt dla mediów:
tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl