Marketingowcy dowiedzieli się, co ich gryzie. SMS-y i MMS-sy wśród najczęściej wykorzystywanych funkcji smartfonów!

07/06/2013
Agencja marketingu interaktywnego GoldenSubmarine oraz TNS Polska przeprowadziły akcję „Co gryzie polskiego marketera?” i zebrały od marketerów pytania, które chcieliby zadać Polakom. Najciekawsze z nich zostały wykorzystane przez TNS Polska w realizacji badania, którego wyniki zostały zaprezentowane wczoraj podczas odbywającego się w Warszawie Forum IAB. Okazuje się, że 67% uczestniczących w tym badaniu posiadaczy smartfonów wykorzystuje ich do wysyłania SMS-ów! To potwierdza wcześniejsze ustalenia firmy Deolitte, która podała, że w Polsce nawet 30 proc. użytkowników tych aparatów używa ich tylko do wysyłania SMS-ów i do rozmów.

Pytania do badania zostały ustalone na podstawie zgłoszeń zarejestrowanych w serwisie www.cogryzie.pl w dniach 17-23 kwietnia. W tym czasie zalogowani marketerzy mogli zaproponować do ankiety najbardziej nurtujące ich kwestie dotyczące rozwiązań mobilnych lub oddać swój głos na uprzednio zgłoszone.

Pytania cieszące się największą popularnością, zostały wybrane do badania, które przeprowadził Instytut badawczy TNS Polska. Badanie zostało zrealizowane metodą CAPI (od ang. Computer-Assisted Personal Interviewing - wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym. Ankieter, posługujący się techniką CAPI, odczytuje wystandaryzowane pytania kwestionariuszowe wprost z ekranu komputerowego, a po uzyskaniu odpowiedzi rejestruje je w pamięci urządzenia) które zostało przeprowadzone w pierwszej połowie maja na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat.

Postanowiliśmy przybliżyć kilka kluczowych z naszego punktu widzenia wniosków. Ustalenia są bardzo ciekawe i pokrywają się z częścią innych studiów, między innymi z naszym badaniem "Komunikacja SMS w Polsce 2012". Przede wszystkim warto zacząć od tego, że użytkownicy nie bardzo wiedzą, czy w kieszeni mają telefon komórkowy, czy smartfon. Patrząc po deklaracjach badanych przytłaczająca większość wciąż woli używać nazwy telefon komórkowy opisując urządzenie mobilne, z którego korzysta. Jedynie 15% ankietowanych bezpośrednio wskazało, że telefon, który posiadają to smartfon.

Autorzy badania akcentują fakt, że smartfon to mobilne centrum rozrywki i my się z tym twierdzeniem oczywiście zgadzamy. Jednak nie sposób nie zauważyć, że najwięcej respondentów, (aż 67%) na pytanie do czego używa swojego smartfona odpowiedziało, że do wysyłania wiadomości tekstowych. Kolejne funkcje w zestawieniu, czyli przeglądanie Internetu (59%) oraz robienie zdjęć/ kręcenie filmów (59%) cieszyły się dużo mniejszą popularnością wśród badanych. Na uwagę zwraca wysoki, bo aż 48% poziom wskazań na "wysyłanie i odbieranie SMS-ów". Wynika z tego, że więcej osób odbiera i wysyła wiadomości multimedialne niż e-maile, do korzystania z których poprzez smartfon przyznaje się 41% ankietowanych. Daleko w tyle we wskazaniach respondentów znalazły się komunikatory intetnetowe - jedynie 30% respondentów posiadających smartfona zadeklarowało korzystanie z takich aplikacji.

Wniosek ten stanowi potwierdzenie naszych ustaleń zebranych w raporcie "Komunikacja SMS w Polsce 2012", zgodnie z którymi uważamy, że komunikatory są fajne, ale i tak wolimy esesmesować! Na uwagę zwaraca również fakt, że tylko 31% badanych smartfonowców zadeklarowało, że wykorzystuje swoje urządzenie mobilne do łączenia się z serwisami społecznościowymi.

Podobno SMS-y ustępują pola komunikatorom mobilnym, czyli aplikacjom. Ciekawe, że respondenci, pytani o nazwy aplikacji nie bardzo potrafili wymnieć nazwy tych, z których korzystają. Może jednak nie używają komunikatorów tak często jak się niektórym wydaje?

Z raportu firmy Deloitte wynika, że w 2013 r. jeden na pięciu właścicieli smartfona na świecie nie połączy się z Internetem za pośrednictwem sieci komórkowej lub Wi-Fi. Oznacza to, że 400 mln smartfonów będzie wykorzystywane jedynie do podstawowych funkcji komunikacyjnych, znanych ze standardowych telefonów komórkowych, czyli komunikacji SMS oraz rozmów głosowych. Ustalenia TNS Polska zebrane w raporcie "Co gryzie marketerów?" zdają się potwierdzać te dane. Okazuje się bowiem, że mniej niż połowa użytkowników smartfonów łączy się z siecią poprzez sieć komórkową. Bardzo wielu ankietowanych posiadaczy smartfonów (45%) wskazało, że łączy się z Internetem poprzez Wi-Fi w domu, a 35% wykorzystuje wizytę w kawiarni lub galerii handlowej, żeby połączyć się z siecią. 11% w ogólnie nie zaprząta sobie takimi sprawami głowy.

Bardzo interesująco wyglądają też deklaracje posiadaczy smartofonów, jeśli chodzi o sposoby dzielenia się zdjęciami, które zostały wykonane przy ich użyciu. Otóż niekwestionowanymi liderem w przesyłaniu fotografii ze smartfona do znajomych jest technologia MMS, ponad połowa ankietowanych (53%) deklaruje, że właśnie w ten sposób wysyła zdjęcia. Dużo mniej osób wgrywa swoje obrazy na Facebook, bo tylko 31% i wysyła pocztą email (30%). W dalszym ciągu sporo użytkowników smartfonów w ogóle nie jest zainteresowania dzieleniem się zdjęciami wykonanymi przy ich użyciu.

Warto wziąć pod uwagę wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Polska przy planowaniu budżetów marketingowych. Jak widać użytkownicy smartfonów są wciąż bardzo zainteresowani SMS-ami i MMS-ami. Oznacza to, że wykorzystując te technologie można wciągnąć klientów do ciekawej, interaktywnej, esemesowej zabawy, która nie tylko przełoży się na wzrost sprzedaży, ale również na lojalność względem marki.

Wszystkie infografiki wykorzystane w tym tekście pochodzą ze strony cogryzie.pl

Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności. ​​

Kontakt dla mediów:

tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl