Jak zebrać bazę numerów telefonów do kampanii SMS?
Własna i zweryfikowana baza kontaktów to klucz do sukcesu w marketingu SMS. Pewnie to trochę zajmie, natomiast, aby ją zbudować, potrzebujesz solidnego planu. To, jak podejdziesz do pozyskiwania numerów, będzie miało duży wpływa na skuteczność Twoich kampanii. Dlatego warto poznać najlepsze praktyki budowania listy odbiorców, skoncentrowanej na sprzedaży i budowaniu relacji. Najważniejsza zasada komunikacji mobilnej brzmi - skup się na wysyłaniu wiadomości do osób, które chcą od ciebie otrzymywać powiadomienia marketingowe (najlepiej tylko do tych). Sprawdź, jak zgodnie z przepisami budować bazy kontaktów telefonicznych, aby osiągnąć sukces w marketingu mobilnym.
Lista numerów. Budować organicznie, czy kupić?
Co warto zrobić przed uruchomieniem pierwszej kampanii SMS? Przed rozpoczęciem pozyskiwania nowych numerów telefonów trzeba podjąć decyzję skąd wziąć numery telefonów. Tak naprawdę Istnieją trzy główne metody pozyskiwania kontaktów:
x samodzielne zbieranie numerów (to prawidłowy i najskuteczniejszy sposób rekomendowany przez nas)
x skorzystanie z usług agregatora, który w ramach umów może kierować kampanie do bazy zewnętrznej (może to być alternatywa dla organicznego powiększania bazy)
x zakupienie, wypożyczenie lub jej skopiowanie z internetu (to nie jest prawidłowy sposób i tego absolutnie nie rekomendujemy)
Jesteśmy zgodni z RODO. Przeczytaj więcej na ten temat!
Twoja baza kontaktów stanowi podstawę całej komunikacji i wpływa na efektywność kampanii - dobre planowanie jest najważniejsze. Nawet najlepiej przemyślana strategia oraz atrakcyjne treści nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, jeśli opierają się na nieodpowiednich danych.
Sprzedawcy baz kontaktów (pewnie do dziś można spotkać takich na różnych platformach w Polsce i za granicą) przyciągają obietnicą łatwej dostępności i dużej liczby rekordów, jednak ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia, bo tu nie liczy się sama ilość, ale jakość. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odbiorcy, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie wiadomości, zareagują negatywnie na otrzymane wiadomości, czyli:
- masowo zaczną się wypisywać z takiej listy
- zignorują wiadomość, więc konwersja z takiej kampanii będzie na bardzo niskim poziomie
- zaczną wyrażać swoje niezadowolenie i pisać niepochlebne komentarze w internecie
- zgłoszą takie wiadomości do odpowiednich organów (w każdym kraju może to być inna instytucja)
Pozyskiwanie numerów telefonów we własnym zakresie wymaga czasu i zaangażowania, ale efekty organicznych działań są nieporównywalnie lepsze. Dzięki temu Twoja lista kontaktów będzie precyzyjnie dopasowana do profilu klientów, a kampanie zgodne z przepisami prawnymi trafią do osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą. Wykorzystaj nasze wskazówki, aby Twoje działania wspierały rozwój Twojej firmy i przynosiły długofalowe korzyści.
Błażej Pawlar - Partnership & Marketing Manager
"Zdecydowanie rekomendujemy organiczne budowanie bazy kontaktów - jest to metoda dużo bardziej skuteczna i profesjonalna. Nad zewnętrznymi listami numerów często nie mamy kontroli. Tak naprawdę nie wiemy, kto jest po drugiej stronie i czy w ogóle jest zainteresowany danym tematem".
Własna baza vs. zewnętrzna baza numerów
Własna baza numerów
- zgodność z RODO
- wyższa konwersja
- relatywnie niski koszt tworzenia bazy
- kontrola nad pozyskiwanymi danymi
- brak zagrożenia dla wizerunku marki
- możliwości wielokrotnego użycia
- wysoka skuteczność i zadowolenie użytkowników
- profesjonalne podejście do SMS marketingu
Zewnętrzna lista kontaktów
- brak zgodności z RODO
- brak lub słaba konwersja
- relatywnie wysoki koszt tworzenia bazy
- brak kontroli nad pozyskiwanymi danymi
- zagrożenia dla wizerunku marki
- możliwy brak wielokrotnego użycia
- niska skuteczność i niezadowolenie klientów
- brak profesjonalizmu
Zewnętrzna lista kontaktów u autoryzowanego agregatora
- zgodność z RODO
- dobra konwersja
- koszty kampanii na relatywnie niskim poziomie
- dobre rozwiązanie na początku biznesu
- Satysfakcjonujące efekty w kampaniach zasięgowych
5 skutecznych sposobów na zbieranie numerów
Przygotowywanie i aktualizacja baz danych to proces ciągły, który wymaga nie tylko planowania, ale także regularnej oceny efektywności. Takie działania często towarzyszą już prowadzonym kampaniom marketingowym i są realizowane z ich wsparciem. Jeśli chcesz pozyskać numery telefonów swoich klientów, warto skorzystać z dostępnych narzędzi w bramce SMS. Zobacz, jakie opcje oferują i jak je skutecznie wykorzystać.
Formularze i widżety online
Jednym z najprostszych sposobów na pozyskanie kontaktów jest stworzenie kwestionariusza online, nazywane także widżetem, za pomocą którego można zbierać dane kontaktowe od potencjalnych klientów.
Takie formularze warto umieścić na swojej stronie internetowej oraz na portalach społecznościowych. Dzięki temu, możliwe jest zdobywanie wielu nowych numerów telefonów, dzięki którym Twoje powiadomienia SMS będą bardzo efektywne!
Konkursy
Organizowanie konkursów i loterii to kolejny skuteczny sposób na pozyskanie nowych kontaktów. Wystarczy poprosić uczestników o podanie swojego numeru telefonu w celu wzięcia udziału w konkursie lub otrzymania kodu rabatowego. Warto jednak pamiętać o przepisach prawnych dotyczących przetwarzania danych osobowych.
Pozostawienie numeru za darmowy content
Często w internecie spotykamy się z sytuacją, w której przedsiębiorcy oferują darmowe treści w zamian za kontakt do klienta (często to numer, mail lub numer oraz mail). Takie treści mogą być np. e-bookami (w przypadku SerwerSMS korzystamy z takiego formularza do pobierania Kompendium wiedzy "Komunikacja SMS w Polsce - wydanie VII"), poradnikami, albo webinar. Dzięki temu można pozyskać wiele nowych kontaktów - na zasadzie zostaw numer, a w zamian możesz wziąć udział w darmowym szkoleniu, audycie czy prelekcji.
Program lojalnościowy – długotrwałe relacje z klientem
Zarówno karty rabatowe, jak i zniżki na kolejne zakupy to naprawdę świetne sposoby na podniesienie sprzedaży:
Co zrobić, aby pozyskać dane kontaktowe klienta:
- warto zaoferować mu atrakcyjne promocje
- kody rabatowe
- stworzenie programu lojalnościowego, który może być efektywnym sposobem na budowanie trwałych relacji z klientami
Program lojalnościowy ma na celu nie tylko oferowanie klientom wyjątkowych wartości, ale także budowanie długotrwałych relacji z marką - bo przecież o lojalność tutaj chodzi! Oto kilka kluczowych korzyści, które zachęcają do przystąpienia do takiego programu:
- Ekskluzywne promocje: Klienci mogą korzystać z ofert dostępnych tylko dla uczestników programu.
- Wczesny dostęp do zamówień: Umożliwia to klientom skorzystanie z produktów przed ich publiczną premierą.
Aby skutecznie wprowadzić program lojalnościowy, istotne jest:
- Zaangażowanie specjalistów: Niezbędne jest zatrudnienie osób odpowiedzialnych za planowanie i koordynację kampanii.
- Długoterminowe myślenie: Warto być przygotowanym na dłuższy okres trwania akcji, w tym komunikację SMS.
Dzięki tym działaniom program lojalnościowy może przynieść znaczne korzyści zarówno klientom, jak i marce.
Jakub Wajdeman - Senior Account Specialist
"W SerwerSMS mamy kilka narzędzi do tego, by skutecznie budować listę kontaktów. Są to np. widżety, które mogą zostać umieszczone na stronie, albo numery dedykowane. w dwóch wariantach: short code lub numer dziewięciocyfrowy. Organiczne budowanie bazy kontaktów będzie trochę trwało, natomiast efekty są dużo bardziej zadowalające".
Uruchomienie numeru dedykowanego
Ostatnią z możliwości zbierania numerów i powiększania bazy kontaktów, to uruchomienie numeru dedykowanego. Mówimy tutaj o dwóch wariantach takiego numer:
Numer zostaje przypisany do konta, co oznacza, że tylko jeden podmiot może z niego korzystać. Użytkownik, który wyśle SMS-a na taki numer, z automatu zostaje zapisany do bazy numerów. Dodatkowo numer może być umieszczony na stronie www lub offline, np. na banerze, lub plakacie.
Podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na pozyskanie nowych numerów telefonów do bazy dla wysyłki kampanii SMS. Można korzystać z formularzy online, organizować konkursy i loterie, oferować darmowe treści w zamian za kontakt, nawiązywać współpracę z innymi firmami. Ważne jest jednak, aby pamiętać o przepisach prawnych dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz o tym, że budowanie wartościowej bazy kontaktów to proces długotrwały, wymagający pracy i cierpliwości.
Autor:
Angelika Born
Customer Service Team Leader