Rewolucja w komunikacji mobilnej, czyli co wybrać - RCS czy SMS?
SMS a czat RCS - co różni obie technologie?
Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia i wykazania, czym dokładnie różni się doskonale znana technologia komunikacji, jaką jest SMS od relatywnie nowego rozwiązania. SMS to powszechnie znana i wykorzystywana forma komunikacji, która cechuje się dużą uniwersalnością i dostępnością - warto podkreślić, że pierwsza krótka wiadomość tekstowa została wysłana ponad 30 lat temu! SMS-a może otrzymać każdy, bez względu na rodzaj telefonu czy dostęp do internetu. SMS-y są proste w użyciu - stąd to ogromne zainteresowanie i rosnąca liczba wysłanych wiadomości A2P.
Poniżej przedstawione są dwie grafiki pokazujące wysłaną wiadomość w kanale RCS oraz SMS standard (tak może wyglądać wiadomość wysłana do użytkowników, którzy nie są w stanie odebrać RCS-a)
A2P - komunikacja application-to-person
Krótkie wiadomości tekstowe znalazły zastosowanie w różnych sektorach. Oto kilka przykładowych branż, w których SMS-y są szeroko stosowane:
- Travel - mogą to być powiadomienia z potwierdzeniem zamówienia, wysyłka kodów rabatowych, przypomnienia o porzuconych koszykach.
- Bankowość i finanse - mogą to być powiadomienia o transakcjach, alerty o saldzie konta, kody autoryzacyjne (2FA).
- Branża medyczna - mogą to być przypomnienia o wizytach, informacje o wynikach badań, edukacja zdrowotna pacjentów.
- Edukacja - mogą to być powiadomienia o wydarzeniach, przypomnienia o opłatach, informacje dla rodziców.
- transport i logistyka - mogą to być powiadomienia o zmianie terminu doręczenia paczki, informacja dla kierowców o objazdach itd.
- Jednostki Samorządu Terytorialnego - mogą to być powiadomienia kryzysowe i alarmowe, powiadomienia o wydarzeniach sportowych i kulturowych.
Czat RCS natomiast to nowoczesna i innowacyjna forma komunikacji mobilnej, która znacząco rozszerza funkcjonalności znaną z tradycyjnych SMS-ów. Przede wszystkim RCS przypomina bardziej swoją strukturą aplikacje takie jak Messenger czy WhatsApp, gdzie komunikacja jest znacznie bardziej zaawansowana i rozszerzona, a także może stanowić podstawę do zwiększenia potencjału sprzedażowego w przypadku komunikacji na linii firma-klient. Aktualnie pokrycie rynkowe RCS-a w Polsce wynosi około 30%, a to oznacza, że 1/3 użytkowników telefonów komórkowych może otrzymać rozszerzoną wiadomość.
RCS vs SMS - gdzie znajdziemy więcej funkcjonalności?
Porównując technologię SMS z nowym standardem komunikacji, z pewnością zadamy sobie pytanie o zakres funkcjonalności obu narzędzi. W przypadku SMS, forma komunikacji, jak sama nazwa wskazuje, ogranicza się jedynie do wiadomości tekstowych, oraz linka w treści wiadomości.
Rich Communication Services (RCS) daje nam znacznie szersze pole do popisu, dostarczając możliwości wysłania nie tylko wiadomości tekstowych, ale także zdjęć, wideo, treści multimedialnych, a nawet wiadomości głosowych. To wszystko w połączeniu z możliwością czatowania z użytkownikiem sprawia, że kanał RCS staje się wszechstronnym narzędziem, doskonale dostosowanym do współczesnych potrzeb komunikacyjnych, gdzie ogromny nacisk kładziemy na funkcjonalność o bezpieczeństwo.
Błażej Pawlar - Partnership & Marketing Manager
"Więcej funkcjonalności oferuje oczywiście RCS. Przede wszystkim mamy kilka typów SMS-a 2.0, które specjaliści od marketingu i sprzedaży mogą dobierać w zależności od charakteru kampanii. Dodatkowo, RCS daje możliwość interakcji i angażowania klientów w zupełnie nowy sposób - np. RCS chat, tworząc doświadczenia, które wykraczają poza tradycyjne granice standardowej wiadomości tekstowej".
Wiadomość RCS czy SMS - która bardziej ochrania bezpieczeństwo Twoich danych?
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że oba kanały komunikacji są bardzo bezpieczne. W SerwerSMS stworzyliśmy ekosystem bezpieczeństwa, a jednym z jego elementów jest Tarcza 360. Algorytmy monitoruje komunikację SMS i w przypadku wykrycia zagrożenia go blokuje i wysyła alerty.
Dowiedz się więcej na temat Tarczy 360
Marketer, który poszukuje optymalnej formy komunikacji, z pewnością zwróci uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Jak w tym obszarze wygląda porównanie SMS i czatu RCS? Najlepiej obrazuje to poniższa grafika.
Poziom bezpieczeństwa RCS i SMS - porównanie
RCS | SMS |
---|---|
- włączona Tarcza 360 | - włączona Tarcza 360 |
- wewnętrzna weryfikacja nazwy nadawcy | - wewnętrzna weryfikacja nazwy nadawcy |
- wymiana informacji o nadużyciu w ramach Ekosystemu bezpieczeństwa | - wymiana informacji o nadużyciu w ramach Ekosystemu bezpieczeństwa |
- wizytówka marki oraz znak autoryzacji | - wizytówka marki oraz znak autoryzacji |
- weryfikacja nadawcy przez Operatora GSM oraz Integratora | - weryfikacja nadawcy przez Operatora GSM oraz Integratora |
SMS czy RCS - wybór w zależności od scenariuszy użycia
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie; wybór kanału komunikacji zależy od rodzaju wiadomości, którą chcemy wysłać. Jeśli celem jest jedynie poinformowanie klientów o jakimś zdarzeniu, możemy skorzystać z powiadomienia lub krótkiego komunikatu o nowej ofercie czy promocji. W takim przypadku SMS powinien być rozważany jako priorytetowy kanał. SMS-y były, są i prawdopodobnie będą jednym z najskuteczniejszych narzędzi do tego typu komunikacji. Natomiast jeśli zależy nam na budowaniu rozpoznawalności marki oraz na przesyłaniu bogatszych treści, takich jak grafiki czy wideo, a także na interakcji z klientami, RCS wydaje się najlepszym, wyborem.
Radosław Knesz - Messaging Product Manager
"RCS i SMS to narzędzia idealnie się uzupełniające. Wybór konkretnego kanału komunikacji będzie zależał od potrzeb marketera. Z mojego punktu widzenia w kampaniach marketingowych, gdzie interakcja z klientem jest kluczowa, RCS oferuje na pewno więcej możliwości, ale to niezawodność i prostota SMS-a często decydują o skuteczności przekazu i o tak szerokim zastosowaniu. Ważne, by umiejętnie korzystać z obu – prawdziwa siła tkwi w synergii".
Dodatkowo bardzo popularnym rozwiązaniem jest tzw. wysyłka kaskadowa. Polega ona na przesyłaniu bogatych treści RCS do wszystkich odbiorców, którzy mogą je odebrać, a dla tych, którzy jeszcze nie aktywowali RCS-a na swoim telefonie, wysyłana jest krótka wiadomość tekstowa, na przykład z kodem rabatowym lub aktywnym linkiem do naszej strony docelowej. Dzięki temu mamy pewność, że nasz komunikat dotrze do każdego klienta w sposób odpowiedni do jego preferencji komunikacyjnych.
Jeśli Twój klient korzysta z czatów ze znajomymi, warto również z nim komunikować się w ten sposób. Natomiast jeśli wciąż używa SMS-ów, wysyłka kaskadowa pozwoli na dotarcie do tych odbiorców w odpowiedni sposób.
Przegląd SMS i RCS - krótkie porównanie
RCS | SMS | |
---|---|---|
Zgodność | tylko smartfony | wszystkie urządzenia mobilne |
Limit znaków per wiadomość | brak limitów | limit w postaci 160 znaków |
Dodatkowe funkcje | funkcje standardowe | karuzele grafik, czat z użytkownikiem, interaktywne buttony, wskaźniki pisania, informacja o przeczytanej wiadomości |
Wymagania sieciowe | Wymaga połączenia internetowego (komórkowego lub Wi-Fi) | wymaga sieci telefonii komórkowej |
Załączniki multimedialne | brak możliwości wysłania załączników | Możliwość wysyłania obrazów, filmów, plików GIF i lokalizacji |
Potwierdzenia doręczenia i odczytu | informacja tylko o doręczeniu wiadomości | informacja o doręczeniu i przeczytaniu wiadomości |
Rodzaj komunikacji | komunikacja jednokierunkowa, dwukierunkowa oraz chat | komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa |
Warianty wiadomości | jeden wariant: wiadomość tekstowa (ewentualny link wszyty w treść) | kilka wariantów: RCS Basic, RCS Single Message, RCS Chat |
Przyszłość komunikacji, czyli co jest lepszym rozwiązaniem?
Technologia RCS to zdaniem wielu rozwiązanie, które łączy w sobie to, co najlepsze zarówno w tradycyjnych wiadomościach SMS, jak i popularnych komunikatorach internetowych, czy prostych aplikacjach mobilnych. W ramach jednego okienka konwersacji mamy możliwość nie tylko przekazania informacji w tradycyjny, tekstowy sposób, ale też za pomocą gifów, grafik lub wideo. To w połączeniu z najwyższym poziomem bezpieczeństwem kanału komunikacji RCS sprawia, że jest kolejny krok w marketingu mobilnym.
RCS i SMS to narzędzia się uzupełniające - tutaj marketerzy są zgodni ! Wszystko wskazuje na to, że te dwa kanały komunikacji będą idealnie się uzupełniać i nie będą ze sobą konkurować. RCS będzie potężnym narzędziem w ręku - bardziej kreatywne materiały reklamowe i promocyjne, budowanie bezpośrednich wezwań do działania, co znacznie podniesie konwersję, chat z użytkownikiem z propozycją dosprzedaży czy ratowanie koszyków jest możliwe dzięki nowej technologii.
Podsumowanie
Krótkie wiadomości tekstowe są z nami od ponad 30 lat. Biznes szybko zauważył, że są idealnym narzędziem w komunikacji marketingowej i notyfikacyjnej. Czy po trzech dekadach nastąpi zmiana warty? Nie w tym momencie! RCS to nowoczesna technologia, oferująca bardziej zaawansowane funkcje, znane z aplikacji mobilnych i innych kanałów komunikacji. Obie technologie się uzupełniają, a wybór między nimi zależy od scenariuszy użycia, branży, w której działamy oraz efektów, które chcemy osiągnąć.
Autor:
Radosław Knesz
Messaging Product Manager