Rewolucja w komunikacji mobilnej, czyli co wybrać - RCS czy SMS?

01/10/2024
Rewolucja, a może ewolucja?... Komunikacja mobilna stanowi jeden z kluczowych efektów rewolucji technologicznej, w której uczestniczymy już od dobrych kilkunastu lat. I choć wydawało się, że wiadomości tekstowe, szerzej znane jako SMS-y stanowią optymalne rozwiązanie w dziedzinie szybkiego komunikowania się, to jednak wciąż otrzymujemy coraz to nowe rozwiązania - między innymi RCS. Czym różni się SMS od technologii RCS i która z technologii będzie w przyszłości efektywniejsza i popularniejsza, a może będzie tak, że oba narzędzia będą się idealnie uzupełniać?

SMS a czat RCS - co różni obie technologie?

Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia i wykazania, czym dokładnie różni się doskonale znana technologia komunikacji, jaką jest SMS od relatywnie nowego rozwiązania. SMS to powszechnie znana i wykorzystywana forma komunikacji, która cechuje się dużą uniwersalnością i dostępnością - warto podkreślić, że pierwsza krótka wiadomość tekstowa została wysłana ponad 30 lat temu! SMS-a może otrzymać każdy, bez względu na rodzaj telefonu czy dostęp do internetu. SMS-y są proste w użyciu - stąd to ogromne zainteresowanie i rosnąca liczba wysłanych wiadomości A2P.

Poniżej przedstawione są dwie grafiki pokazujące wysłaną wiadomość w kanale RCS oraz SMS standard (tak może wyglądać wiadomość wysłana do użytkowników, którzy nie są w stanie odebrać RCS-a) 

A2P - komunikacja application-to-person

Krótkie wiadomości tekstowe znalazły zastosowanie w różnych sektorach. Oto kilka przykładowych branż, w których SMS-y są szeroko stosowane:

Czat RCS natomiast to nowoczesna i innowacyjna forma komunikacji mobilnej, która znacząco rozszerza funkcjonalności znaną z tradycyjnych SMS-ów. Przede wszystkim RCS przypomina bardziej swoją strukturą aplikacje takie jak Messenger czy WhatsApp, gdzie komunikacja jest znacznie bardziej zaawansowana i rozszerzona, a także może stanowić podstawę do zwiększenia potencjału sprzedażowego w przypadku komunikacji na linii firma-klient. Aktualnie pokrycie rynkowe RCS-a w Polsce wynosi około 30%, a to oznacza, że 1/3 użytkowników telefonów komórkowych może otrzymać rozszerzoną wiadomość.

RCS vs SMS - gdzie znajdziemy więcej funkcjonalności?

Porównując technologię SMS z nowym standardem komunikacji, z pewnością zadamy sobie pytanie o zakres funkcjonalności obu narzędzi. W przypadku SMS, forma komunikacji, jak sama nazwa wskazuje, ogranicza się jedynie do wiadomości tekstowych, oraz linka w treści wiadomości.

Rich Communication Services (RCS) daje nam znacznie szersze pole do popisu, dostarczając możliwości wysłania nie tylko wiadomości tekstowych, ale także zdjęć, wideo, treści multimedialnych, a nawet wiadomości głosowych. To wszystko w połączeniu z możliwością czatowania z użytkownikiem sprawia, że kanał RCS staje się wszechstronnym narzędziem, doskonale dostosowanym do współczesnych potrzeb komunikacyjnych, gdzie ogromny nacisk kładziemy na funkcjonalność o bezpieczeństwo. 

Błażej Pawlar - Partnership & Marketing Manager

 

"Więcej funkcjonalności oferuje oczywiście RCS. Przede wszystkim mamy kilka typów SMS-a 2.0, które specjaliści od marketingu i sprzedaży mogą dobierać w zależności od charakteru kampanii. Dodatkowo, RCS daje możliwość interakcji i angażowania klientów w zupełnie nowy sposób - np. RCS chat, tworząc doświadczenia, które wykraczają poza tradycyjne granice standardowej wiadomości tekstowej".

Wiadomość RCS czy SMS - która bardziej ochrania bezpieczeństwo Twoich danych?

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że oba kanały komunikacji są bardzo bezpieczne. W SerwerSMS stworzyliśmy ekosystem bezpieczeństwa, a jednym z jego elementów jest Tarcza 360. Algorytmy monitoruje komunikację SMS i w przypadku wykrycia zagrożenia go blokuje i wysyła alerty. 

Dowiedz się więcej na temat Tarczy 360

Marketer, który poszukuje optymalnej formy komunikacji, z pewnością zwróci uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Jak w tym obszarze wygląda porównanie SMS i czatu RCS? Najlepiej obrazuje to poniższa grafika. 

Poziom bezpieczeństwa RCS i SMS - porównanie

RCS SMS
- włączona Tarcza 360 - włączona Tarcza 360
- wewnętrzna weryfikacja nazwy nadawcy - wewnętrzna weryfikacja nazwy nadawcy
- wymiana informacji o nadużyciu w ramach Ekosystemu bezpieczeństwa - wymiana informacji o nadużyciu w ramach Ekosystemu bezpieczeństwa
- wizytówka marki oraz znak autoryzacji - wizytówka marki oraz znak autoryzacji
- weryfikacja nadawcy przez Operatora GSM oraz Integratora  - weryfikacja nadawcy przez Operatora GSM oraz Integratora 

SMS czy RCS - wybór w zależności od scenariuszy użycia

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie; wybór kanału komunikacji zależy od rodzaju wiadomości, którą chcemy wysłać. Jeśli celem jest jedynie poinformowanie klientów o jakimś zdarzeniu, możemy skorzystać z powiadomienia lub krótkiego komunikatu o nowej ofercie czy promocji. W takim przypadku SMS powinien być rozważany jako priorytetowy kanał. SMS-y były, są i prawdopodobnie będą jednym z najskuteczniejszych narzędzi do tego typu komunikacji. Natomiast jeśli zależy nam na budowaniu rozpoznawalności marki oraz na przesyłaniu bogatszych treści, takich jak grafiki czy wideo, a także na interakcji z klientami, RCS wydaje się najlepszym, wyborem.

Radosław Knesz - Messaging Product Manager

 

"RCS i SMS to narzędzia idealnie się uzupełniające. Wybór konkretnego kanału komunikacji będzie zależał od potrzeb marketera. Z mojego punktu widzenia w kampaniach marketingowych, gdzie interakcja z klientem jest kluczowa, RCS oferuje na pewno więcej możliwości, ale to niezawodność i prostota SMS-a często decydują o skuteczności przekazu i o tak szerokim zastosowaniu. Ważne, by umiejętnie korzystać z obu – prawdziwa siła tkwi w synergii".

Dodatkowo bardzo popularnym rozwiązaniem jest tzw. wysyłka kaskadowa. Polega ona na przesyłaniu bogatych treści RCS do wszystkich odbiorców, którzy mogą je odebrać, a dla tych, którzy jeszcze nie aktywowali RCS-a na swoim telefonie, wysyłana jest krótka wiadomość tekstowa, na przykład z kodem rabatowym lub aktywnym linkiem do naszej strony docelowej. Dzięki temu mamy pewność, że nasz komunikat dotrze do każdego klienta w sposób odpowiedni do jego preferencji komunikacyjnych.

Jeśli Twój klient korzysta z czatów ze znajomymi, warto również z nim komunikować się w ten sposób. Natomiast jeśli wciąż używa SMS-ów, wysyłka kaskadowa pozwoli na dotarcie do tych odbiorców w odpowiedni sposób.

Przegląd SMS i RCS - krótkie porównanie

  RCS SMS
Zgodność  tylko smartfony  wszystkie urządzenia mobilne 
Limit znaków per wiadomość brak limitów limit w postaci 160 znaków
Dodatkowe funkcje funkcje standardowe  karuzele grafik, czat z użytkownikiem, interaktywne buttony, wskaźniki pisania, informacja o przeczytanej wiadomości
Wymagania sieciowe Wymaga połączenia internetowego (komórkowego lub Wi-Fi) wymaga sieci telefonii komórkowej
Załączniki multimedialne brak możliwości wysłania załączników Możliwość wysyłania obrazów, filmów, plików GIF i lokalizacji
Potwierdzenia doręczenia i odczytu informacja tylko o doręczeniu wiadomości informacja o doręczeniu i przeczytaniu wiadomości
Rodzaj komunikacji komunikacja jednokierunkowa, dwukierunkowa oraz chat komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa
Warianty wiadomości jeden wariant: wiadomość tekstowa (ewentualny link wszyty w treść)  kilka wariantów: RCS Basic, RCS Single Message, RCS Chat

Przyszłość komunikacji, czyli co jest lepszym rozwiązaniem?

Technologia RCS to zdaniem wielu rozwiązanie, które łączy w sobie to, co najlepsze zarówno w tradycyjnych wiadomościach SMS, jak i popularnych komunikatorach internetowych, czy prostych aplikacjach mobilnych. W ramach jednego okienka konwersacji mamy możliwość nie tylko przekazania informacji w tradycyjny, tekstowy sposób, ale też za pomocą gifów, grafik lub wideo. To w połączeniu z najwyższym poziomem bezpieczeństwem kanału komunikacji RCS sprawia, że jest kolejny krok w marketingu mobilnym.

RCS i SMS to narzędzia się uzupełniające - tutaj marketerzy są zgodni ! Wszystko wskazuje na to, że te dwa kanały komunikacji będą idealnie się uzupełniać i nie będą ze sobą konkurować. RCS będzie potężnym narzędziem w ręku - bardziej kreatywne materiały reklamowe i promocyjne, budowanie bezpośrednich wezwań do działania, co znacznie podniesie konwersję, chat z użytkownikiem z propozycją dosprzedaży czy ratowanie koszyków jest możliwe dzięki nowej technologii.

Podsumowanie

Krótkie wiadomości tekstowe są z nami od ponad 30 lat. Biznes szybko zauważył, że są idealnym narzędziem w komunikacji marketingowej i notyfikacyjnej. Czy po trzech dekadach nastąpi zmiana warty? Nie w tym momencie! RCS to nowoczesna technologia, oferująca bardziej zaawansowane funkcje, znane z aplikacji mobilnych i innych kanałów komunikacji. Obie technologie się uzupełniają, a wybór między nimi zależy od scenariuszy użycia, branży, w której działamy oraz efektów, które chcemy osiągnąć.

Autor:

Radosław Knesz 
Messaging Product Manager