Najczęstsze naruszenia w komunikacji SMS
Jednym z kluczowych elementów zasad platformy SerwerSMS.pl jest tworzenie nowej jakości w usługach SMS. Chcemy prowadzić działania edukacyjne w zakresie praktyk dozwolonych komunikacji z wykorzystaniem technologii SMS. Dziś zatem o najczęstszych nadużyciach w tej gałęzi komunikowania się z odbiorcami.
Wśród najczęstszych naruszeń wymienia się:
- przesyłanie niezamówionej informacji handlowej
- prowadzenie praktyk wprowadzających w błąd
- prowadzenie praktyk agresywnych (w tym, stwarzanie pewności wygranej)
Praktyką wprowadzania w błąd określić można zatem takie praktyki, które zawierają nie tylko informacje fałszywe, ale także wszystkie te, których znajomość spowodowałaby odrzuceniem oferty czy zaproszenia przez użytkownika końcowego.
Przykład: informacja o prawdziwym koszcie usługi SMS Premium podana małą czcionką, wśród dziesiątek stron regulaminu, podczas gdy w komunikatach głównych podawana jest niewielka opłata za zakup usługi drogą przelewu bankowego czy płatności kartą.
Samo wprowadzanie w błąd może polegać na tym, iż:
- podawane informacje są fałszywe
- informacje podawane są w sposób celowo prowadzący do zmylenia odbiorcy
- mylące jest oznaczenie produktu (np. nie jest jednoznacznie oznaczony nadawca usługi)
- nie są przestrzegane zasady kodeksu dobrych praktyk
Najczęstsze błędy w loteriach SMS:
- brak informacji o cenie netto i brutto SMS-a Premium
- brak rzetelnej informacji o warunkach konkursu (zasady, regulamin, termin zakończenia)
- brak świadomości skutków przesłanego SMS-a (np. zamówienie serwisu SMS MT – płatnych SMS-ów przychodzących)
Konsekwencjami naruszeń w komunikacji SMS są decyzje, które dane działania określić mogą mianem:
- czynu nieuczciwej konkurencji
- czynu naruszającego zbiorowe interesy konsumentów
- nieuczciwych praktyk rynkowych (praktyka wprowadzająca w błąd)
Podsumowanie
Każda firma, świadcząca usługi drogą elektroniczną (czyli de facto każda współczesna firma, która posiada chociażby stronę www i prezentuje na niej swoją ofertę handlową) działać musi w granicach prawa, a w szczególności zgodnie z:
- Ustawą o ochronie danych osobowych
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektronicznych
Artykuł opracowany na podstawie wykładu dr. Zbigniewa Okonia z kancelarii dLK Korus Okoń Radcowie Prawni Sp.p. podczas warsztatów „KONKURSY I LOTERIE”, 07-08.06.2011, Warszawa, Hotel Jan III Sobieski, organizowanych przez Informedia Polska.
artykuł autoryzowany i konsultowany przez dr. Okonia
Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności.
Kontakt dla mediów:
tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl