HLR (Home Location Register)
Czym jest HLR?
To narzędzie sprawdzania numerów dostępne na platformie SerwerSMS. Tzw. rozszerzona wersja dostępu do rejestru, dzięki, której można na bieżąco weryfikować aktualną przynależność i dostępność numeru w sieci (w skrócie, czy dany numer telefonu jest aktywny). Numery można weryfikować na 2 sposoby:
- dodając je do systemu z poziomu aplikacji WEB-owej SerwerSMS.
- automatycznie integrując własny system - dzięki komunikacji zdalnej. Sprawdź interfejs API.
Weryfikacja numeru pozwoli na zmniejszenie kosztów związanych z wysyłką wiadomości SMS, MMS bądź też innych w przypadku nieaktywnego numeru, przynależności do innej sieci Operatora komórkowego itd. Rozwiązanie pozwala lepiej zarządzać kampanią SMS firmy.
Możliwości
- aktywność numeru "real time" (czy numer aktualnie jest zalogowany do sieci),
- weryfikacja poprawności numeru (czy jest to numer komórkowy, czy ma odpowiedni prefiks i ilość cyfr),
- sprawdzenie sieci, w której aktualnie numer jest zarejestrowany, sieć macierzysta numeru,
- informacja czy numer był przenoszony, pełny numer imsi (opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych).
Korzyści z korzystania z HLR:
Głównym celem usługi HLR jest przeprowadzenie kontroli jakości bazy odbiorców w celu zoptymalizowania kosztów i umożliwienia wysyłki wiadomości jedynie do aktywnych numerów. Ponadto, dzięki segregacji numerów w bazie danych według ich przynależności do sieci GSM, możliwe jest uniknięcie zbędnych działań, takich jak próby połączenia z numerami, które są nieaktywne lub wyłączone, na przykład w przypadku Call Center.
IMSI (International Mobile Number Subscriber Identity)
Jest niepowtarzalnym identyfikatorem karty SIM w sieciach GSM. Jest zakodowany jako pole o długości od 13 do 15 cyfr. Pierwsze trzy cyfry to kod Moble Country Code (MCC), następne to kod Mobile Network Code (MNC), który może zawierać albo 3 cyfry (północno-amerykański standard) lub 2 cyfry (standard europejski). Pozostałe cyfry to numer Mobile Subscription Identification Number (MSIN) czyli unikalny identyfikator karty SIM.
Jak często sprawdzać numery w HLR?
Częstotliwość, z jaką powinieneś sprawdzać numery w bazie danych za pomocą usługi HLR, może zależeć od kilku czynników, takich jak:
- rodzaj działalności,
- zmiany w bazie danych,
- dostępność budżetu,
- cele kampanii SMS.
Oto kilka ogólnych wskazówek dotyczących częstotliwości korzystania z usługi HLR:
- Regularne sprawdzanie przed kampaniami: np. przed każdą dużą kampanią SMS sprawdź swoją bazę danych numerów telefonów za pomocą usługi HLR. Dzięki temu możesz zoptymalizować dostarczalność wiadomości i uniknąć opłat za nieaktywne numery.
- Cykliczne sprawdzanie: na przykład co miesiąc lub co kwartał, możesz rozważyć cykliczne sprawdzanie bazy danych. To pomoże w utrzymaniu aktualności bazy numerów.
- Reagowanie na zmiany: jeśli regularnie zbierasz nowe numery telefonów (baza kontaktów rośnie organicznie) lub otrzymujesz informacje o dezaktywowanych numerach, może być konieczne częstsze korzystanie z usługi HLR, aby dostosować się do zmian i sprawdzisz w ten sposób status numeru.
- Dostępność budżetu: częstotliwość korzystania z usługi HLR może również zależeć od budżetu. Warto ocenić, ile klient jest w stanie zainwestować w czyszczenie i aktualizację bazy danych.
- Monitorowanie wyników: ważne jest, abyś regularnie monitorował wyniki swoich kampanii SMS i reagował na ewentualne problemy z dostarczalnością wiadomości. Jeśli spada, może to być sygnałem, że trzeba częściej korzystać z usługi sprawdzania numerów.
Zastosowanie HLR w praktyce
Na co zwrócić uwagę wybierając HLR?
Kiedy rozważasz zakup usługi HLR, ważne jest, aby dokładnie zbadać, czy to nie jest pseudo HLR. Na dzisiejszym rynku dostępnych jest wiele tego rodzaju rozwiązań, które istotnie różnią się od wersji autentycznego HLR. Często te rozwiązania charakteryzują się nieaktualnymi informacjami i znacznymi opóźnieniami - szybkość sprawdzania numerów odbiega od standardów, co ma ogromny wpływ na skuteczność naszych działań. Warto także pamiętać o kosztach. Jeżeli chcesz sprawdzić ile kosztuje HLR, zapoznaj się z cennikiem usługi lub porozmawiaj z konsultantem biura obsługi klienta.
Kody błędów
Kod | Opis |
---|---|
UNKNOWN_SUBSCRIBER | Numer nie istnieje lub nie jest przypisany do żadnego abonenta |
CALL_BARRED |
Abonent ustawił usługę |
ABSENT_SUBSCRIBER_SM | Abonent tymczasowo niedostępny - znajduje się poza zasięgiem sieci lub jego aparat jest wyłączony |
TELE_SERVICE_NOT_PROVISIONED | Usługa telefoniczna została zawieszona przez operatora |
HLR_REJECT | Zapytanie zostało odrzucone przez operatora |
HLR_ABORT | HLR (lub inna jednostka) przerwało zapytanie. Brak odpowiedzi |
HLR_LOCAL_CANCEL | Brak odpowiedzi na zapytanie HLR |
TIMEOUT | Brak odpowiedzi w określonym czasie |
IMSI_LOOKUP_BLOCKED | Usługa zablokowana dla wybranego numeru |
SYSTEM_FAILURE | Awaria systemu HLR po stronie operatora |
Lookup
Uproszczona wersja dostępu do rejestru, dzięki, której można weryfikować przynależność do sieci. Numery można weryfikować na 2 sposoby, dodając je do systemu z poziomu aplikacji webowej SerwerSMS.pl oraz automatycznie integrując własny system, dzięki komunikacji zdalnej API.
Możliwości
- weryfikacja poprawności numeru (czy jest to numer komórkowy, czy ma odpowiedni prefiks i ilość cyfr),
- sprawdzenie sieci, w której aktualnie numer jest zarejestrowany, sieć macierzysta numeru,
- informacja czy numer był przenoszony,
- pełny numer imsi (opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych).
NAT (Number Activity Tracking)
Funkcjonalność pozwalająca na monitorowanie dostępności numeru przez 72 godziny od momentu zlecenia. System sprawdza, czy numer choć na chwilę pojawił się w sieci. Jeśli informacja taka zostanie wykryta, rekord w bazie danych zostanie oznaczony a następnie będzie można weryfikować to z poziomu Panelu Klienta poprzez wgląd w sekcji "Number Activity Tracking".
Statusy
- DELIVRD - dla numeru który był dostępny,
- UNDELIV - dla numeru który nie jest dostępny,
- PENDING - status w trakcie sprawdzania dla numerów które jeszcze nie zgłosiły się jako dostępne,
- ERR - nieprawidłowy, zagraniczny lub stacjonarny numer.
Możliwości
Sprawdzenie czy numer był choć przez chwilę aktywny w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia monitorowania dostępności.
Przydatne do:
-
call center, w celu wstępnej weryfikacji poprawności i dostępności numeru. Zaoszczędza to czas telemarketerom którzy wykonują połączenia wyłącznie na poprawne, dostępne i zweryfikowane wcześniej numery,
-
kampanie marketingowe SMS/VMS/MMS, w celu określenia aktywności numerów i realizacji wysyłki np. informacji promocyjnej jedynie do aktywnych użytkowników (oszczędność kosztów, szczególnie przy wielu wysyłkach),
Porównanie funkcjonalności usług
W poniższej tabeli widnieje porównanie możliwości rejestru HLR typu Lookup oraz Realtime a także usługi NAT.
HLR |
Lookup |
NAT |
|
Stan zalogowania (zalogowany czy nie zalogowany do sieci) | TAK | ||
Koszt weryfikacji numeru | od 0,05 PLN | od 0,05 PLN | od 0,09 PLN |
Aktualna sieć | TAK | TAK | NIE |
Sieć macierzysta | TAK | TAK | NIE |
Przenoszony czy nie przenoszony | TAK | TAK | NIE |
Pełny numer imsi* | TAK | TAK | NIE |
Wsparcie dla numerów Polskich | TAK | TAK | TAK |
Wsparcie dla numerów zagranicznych | TAK | TAK | NIE |
Monitoring aktywności przez 72 godziny od momentu zlecenia | NIE | NIE | TAK |
TAK Funkcja dostępna
NIE Funkcja niedostępna
Ceny w kwotach netto. Do podanych cen należy doliczyć podatek zgodny z obowiązującą stawką VAT.
* Opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych.
Opinie
"Dzięki za bardzo dobrą współpracę."
"Firma rzetelna, nie mam zastrzeżeń do współpracy. Polecam!"
"System oceniam bardzo pozytywnie. Miła i fachowa obsługa. SMS w wersji podstawowej mogły by mieć polskie znaki graficzne. Premium jest zbyt drogie. Pozdrawiam"