Sprawdzanie numerów

HLR, Lookup oraz NAT

Możliwe jest sprawdzenie numerów pod różnym kątem, np. przynależności numeru do sieci, sprawdzenia, czy numer jest w tej chwili dostępny, czy numer został przeniesiony do innej sieci jak również włączenie monitoringu aktywności dla wybranych numerów. Usługi bazują na elementach infrastruktury telekomunikacyjnej, używanych w sieciach telefonii komórkowej do przechowywania informacji o abonentach.

Narzędzia sprawdzania numerów

HLR (Home Location Register)

Czym jest HLR?

To narzędzie sprawdzania numerów dostępne na platformie SerwerSMS. Tzw. rozszerzona wersja dostępu do rejestru, dzięki, której można na bieżąco weryfikować aktualną przynależność i dostępność numeru w sieci (w skrócie, czy dany numer telefonu jest aktywny). Numery można weryfikować na 2 sposoby:

  • dodając je do systemu z poziomu aplikacji WEB-owej SerwerSMS. 
  • automatycznie integrując własny system - dzięki komunikacji zdalnej. Sprawdź interfejs API.

Weryfikacja numeru pozwoli na zmniejszenie kosztów związanych z wysyłką wiadomości SMS, MMS bądź też innych w przypadku nieaktywnego numeru, przynależności do innej sieci Operatora komórkowego itd. Rozwiązanie pozwala lepiej zarządzać kampanią SMS firmy.

Możliwości

  • aktywność numeru "real time" (czy numer aktualnie jest zalogowany do sieci),
  • weryfikacja poprawności numeru (czy jest to numer komórkowy, czy ma odpowiedni prefiks i ilość cyfr),
  • sprawdzenie sieci, w której aktualnie numer jest zarejestrowany, sieć macierzysta numeru,
  • informacja czy numer był przenoszony, pełny numer imsi (opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych).

Korzyści z korzystania z HLR:

Głównym celem usługi HLR jest przeprowadzenie kontroli jakości bazy odbiorców w celu zoptymalizowania kosztów i umożliwienia wysyłki wiadomości jedynie do aktywnych numerów. Ponadto, dzięki segregacji numerów w bazie danych według ich przynależności do sieci GSM, możliwe jest uniknięcie zbędnych działań, takich jak próby połączenia z numerami, które są nieaktywne lub wyłączone, na przykład w przypadku Call Center.

IMSI (International Mobile Number Subscriber Identity)

Jest niepowtarzalnym identyfikatorem karty SIM w sieciach GSM. Jest zakodowany jako pole o długości od 13 do 15 cyfr. Pierwsze trzy cyfry to kod Moble Country Code (MCC), następne to kod Mobile Network Code (MNC), który może zawierać albo 3 cyfry (północno-amerykański standard) lub 2 cyfry (standard europejski). Pozostałe cyfry to numer Mobile Subscription Identification Number (MSIN) czyli unikalny identyfikator karty SIM.

Jak często sprawdzać numery w HLR?

Częstotliwość, z jaką powinieneś sprawdzać numery w bazie danych za pomocą usługi HLR, może zależeć od kilku czynników, takich jak:

  • rodzaj działalności,
  • zmiany w bazie danych,
  • dostępność budżetu,
  • cele kampanii SMS.

Oto kilka ogólnych wskazówek dotyczących częstotliwości korzystania z usługi HLR:  

  1. Regularne sprawdzanie przed kampaniami: np. przed każdą dużą kampanią SMS sprawdź swoją bazę danych numerów telefonów za pomocą usługi HLR. Dzięki temu możesz zoptymalizować dostarczalność wiadomości i uniknąć opłat za nieaktywne numery.
  2. Cykliczne sprawdzanie:  na przykład co miesiąc lub co kwartał, możesz rozważyć cykliczne sprawdzanie bazy danych. To pomoże w utrzymaniu aktualności bazy numerów.  
  3. Reagowanie na zmiany: jeśli regularnie zbierasz nowe numery telefonów (baza kontaktów rośnie organicznie) lub otrzymujesz informacje o dezaktywowanych numerach, może być konieczne częstsze korzystanie z usługi HLR, aby dostosować się do zmian i sprawdzisz w ten sposób status numeru.  
  4. Dostępność budżetu: częstotliwość korzystania z usługi HLR może również zależeć od budżetu. Warto ocenić, ile klient jest w stanie zainwestować w czyszczenie i aktualizację bazy danych.  
  5. Monitorowanie wyników: ważne jest, abyś regularnie monitorował wyniki swoich kampanii SMS i reagował na ewentualne problemy z dostarczalnością wiadomości. Jeśli spada, może to być sygnałem, że trzeba częściej korzystać z usługi sprawdzania numerów.

Zastosowanie HLR w praktyce

HLRwpraktyce

Na co zwrócić uwagę wybierając HLR?

Kiedy rozważasz zakup usługi HLR, ważne jest, aby dokładnie zbadać, czy to nie jest pseudo HLR. Na dzisiejszym rynku dostępnych jest wiele tego rodzaju rozwiązań, które istotnie różnią się od wersji autentycznego HLR. Często te rozwiązania charakteryzują się nieaktualnymi informacjami i znacznymi opóźnieniami - szybkość sprawdzania numerów odbiega od standardów, co ma ogromny wpływ na skuteczność naszych działań. Warto także pamiętać o kosztach. Jeżeli chcesz sprawdzić ile kosztuje HLR, zapoznaj się z cennikiem usługi lub porozmawiaj z konsultantem biura obsługi klienta

Kody błędów

Kod Opis
UNKNOWN_SUBSCRIBER Numer nie istnieje lub nie jest przypisany do żadnego abonenta
CALL_BARRED

Abonent ustawił usługę
"Nie przeszkadzać" (DND)

ABSENT_SUBSCRIBER_SM Abonent tymczasowo niedostępny - znajduje się poza zasięgiem sieci lub jego aparat jest wyłączony
TELE_SERVICE_NOT_PROVISIONED Usługa telefoniczna została zawieszona przez operatora
HLR_REJECT Zapytanie zostało odrzucone przez operatora
HLR_ABORT HLR (lub inna jednostka) przerwało zapytanie. Brak odpowiedzi
HLR_LOCAL_CANCEL Brak odpowiedzi na zapytanie HLR
TIMEOUT Brak odpowiedzi w określonym czasie
IMSI_LOOKUP_BLOCKED Usługa zablokowana dla wybranego numeru
SYSTEM_FAILURE Awaria systemu HLR po stronie operatora

Lookup

Uproszczona wersja dostępu do rejestru, dzięki, której można weryfikować przynależność do sieci. Numery można weryfikować na 2 sposoby, dodając je do systemu z poziomu aplikacji webowej SerwerSMS.pl oraz automatycznie integrując własny system, dzięki komunikacji zdalnej API.

 

Możliwości

  • weryfikacja poprawności numeru (czy jest to numer komórkowy, czy ma odpowiedni prefiks i ilość cyfr),
  • sprawdzenie sieci, w której aktualnie numer jest zarejestrowany, sieć macierzysta numeru,
  • informacja czy numer był przenoszony,
  • pełny numer imsi (opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych).

 

NAT (Number Activity Tracking)

Funkcjonalność pozwalająca na monitorowanie dostępności numeru przez 72 godziny od momentu zlecenia. System sprawdza, czy numer choć na chwilę pojawił się w sieci. Jeśli informacja taka zostanie wykryta, rekord w bazie danych zostanie oznaczony a następnie będzie można weryfikować to z poziomu Panelu Klienta poprzez wgląd w sekcji "Number Activity Tracking". 

 

Statusy

  • DELIVRD - dla numeru który był dostępny,
  • UNDELIV - dla numeru który nie jest dostępny,
  • PENDING - status w trakcie sprawdzania dla numerów które jeszcze nie zgłosiły się jako dostępne,
  • ERR - nieprawidłowy, zagraniczny lub stacjonarny numer.

Możliwości

Sprawdzenie czy numer był choć przez chwilę aktywny w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia monitorowania dostępności.

 

Przydatne do:

  • call center, w celu wstępnej weryfikacji poprawności i dostępności numeru. Zaoszczędza to czas telemarketerom którzy wykonują połączenia wyłącznie na poprawne, dostępne i zweryfikowane wcześniej numery,

  • kampanie marketingowe SMS/VMS/MMS, w celu określenia aktywności numerów i realizacji wysyłki np. informacji promocyjnej jedynie do aktywnych użytkowników (oszczędność kosztów, szczególnie przy wielu wysyłkach),

Porównanie funkcjonalności usług

W poniższej tabeli widnieje porównanie możliwości rejestru HLR typu Lookup oraz Realtime a także usługi NAT.

 

HLR

Lookup

NAT

Stan zalogowania (zalogowany czy nie zalogowany do sieci) TAK
Koszt weryfikacji numeru od 0,05 PLN od 0,05 PLN od 0,09 PLN
Aktualna sieć TAK TAK NIE
Sieć macierzysta TAK TAK NIE
Przenoszony czy nie przenoszony TAK TAK NIE
Pełny numer imsi* TAK TAK NIE
Wsparcie dla numerów Polskich TAK TAK TAK
Wsparcie dla numerów zagranicznych TAK TAK NIE
Monitoring aktywności przez 72 godziny od momentu zlecenia NIE NIE TAK

TAK Funkcja dostępna

NIE Funkcja niedostępna

Ceny w kwotach netto. Do podanych cen należy doliczyć podatek zgodny z obowiązującą stawką VAT.

* Opcjonalnie, w zależności od uwarunkowań technicznych.

Pobierz jako PDF

Opinie

"system pracuje bardzo sprawnie, bardzo przyjazne i intuicyjne menu."

Alina Syrwal

"Totalny wypas system !
API jest wzorcowe ! A+ Normalnie <('_' <)"

Dawid Wasilewski

"Najtańsza forma zwiększenia dochodu oraz promocji firmy poprzez przypominanie klientom o upływających terminach wizyt kontrolnych i szczepieniach profilaktycznych"

Piotr Biełuszka

Zobacz wszystkie opinie

Odkryj świat komunikacji mobilnej w profesjonalnym wydaniu!

Odbierz 100 darmowych wiadomości na start + Short Code 4301 gratis!

Wypróbuj za darmo

Testuj 14 dni za darmo

Umów się na rozmowę telefoniczną, my zadzwonimy do Ciebie.

Zostaw nam swój numer telefonu, nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na Twoje pytania.

Czy jesteś naszym klientem?

Twój numer posłuży nam tylko do jednorazowego kontaktu.
Jeżeli na liście na ma prefixu z Twojego kraju, prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza.