Wywiad: Komunikacja SMS w windykacji należności
Komunikacja SMS jest obecnie nieodzownym narzędziem windykacyjnym. Nie tylko przypominającym dłużnikowi o terminach zapłaty, ale o każdym etapie postępowania procesu odzyskiwania długu. Dłużnik za pomocą SMS jest np: zapraszany do rozpoczęcia negocjacji spłaty zobowiązania, informowany o tym, że sprawa została skierowana do sądu. Zapraszamy do lektury rozmowy Daniela Zawilińskiego, CMO platformy SerwerSMS.pl z Marcinem Setlakiem, współtwórcą projektu vindicat.pl.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Marcinie, prowadzisz ciekawy projekt pod marką vindicat.pl, który pomaga firmom odzyskiwać należności. To dobry case, również z punktu widzenia naszej działalności ponieważ doskonale do takich działań nadają się nasze SMS-y. Powiedz coś więcej na temat tego projektu.
Marcin Setlak, Vindicat.pl: Jesteśmy firmą specjalizującą się w zarządzaniu wierzytelnościami, czyli m.in. odzyskiwaniem należności na rzecz wierzycieli. Na wstępie można stwierdzić, że nic w tym ciekawego. Nasza firma stworzyła jednak faktycznie interesujący projekt w postaci platformy informatycznej vcat.pl, która umożliwia samodzielne odzyskiwanie należności przez wierzyciela. Wszystko dzieje się zgodnie z wymogami obowiązującego prawa, bez konieczności angażowania kancelarii prawnych. Wydawać by się to mogło niemożliwe, a jednak da się przenieść procedury polskiego prawa na język algorytmów, choć nie jest to łatwy proces. System wspiera podejmowanie decyzji przez wierzyciela odnośnie kolejnych działań i czynności prawnych, generuje dokumenty, przesyła wiadomości e-mail, sms. Pozwala również zamieścić dane dłużnika na giełdzie długów.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Czy nie uważasz, że automatyzacja działań zmierzających do odzyskania należności, z biegiem czasu może spowodować, że system będzie miał mniejszą efektywność?
Marcin Setlak, Vindicat.pl: Automatyzacja pozwala obniżyć koszty prowadzenia windykacji i jest to obok skuteczności podstawowy miernik efektywności w tej branży. W sektorze usług jak wiadomo ma być „tanio” i „dobrze”, co jest trudne do pogodzenia. Pamiętać należy, że system to przede wszystkim narzędzie w rękach ludzi. Jeśli w ich ocenie automatyzacja pozwoli im mniejszym wysiłkiem i kosztem odzyskać należność to z biegiem czasu jego efektywność jeszcze bardziej wzrośnie.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Do kogo skierowany jest vcat.pl? Jakie założenia mieliście tworząc to rozwiązanie? Z mojego punktu widzenia nie jest to narzędzie dla każdej firmy.
Marcin Setlak , Vindicat.pl: System został opracowany przede wszystkim z myślą o sektorze małych i średnich firm, które nie korzystają na co dzień z usług windykacyjnych czy kancelarii prawnych. To najczęściej firmy zatrudniające kilka, kilkanaście osób, zarządzane przez właściciela, który zajmuje się wszystkim, w tym również windykacją długów. O ile wierzytelność o wyższej wartości są incydentalnie kierowane do profesjonalnej windykacji, o tyle kwoty faktur po kilkaset złotych znajdują się na drugim planie i niestety ciężko wyegzekwować wtedy dług. Kancelarie rzadko przyjmują je do windykacji ponieważ koszty obsługi są nieadekwatne do ich wartości. To z kolei powoduje, że przy większej liczbie nieopłaconych „małych” faktur, płynność finansowa wierzyciela ulec może zachwianiu. System vcat.pl jest odpowiedzią na istniejącą na rynku potrzebę windykacji „małych” wierzytelności.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Czy w systemie są jakieś innowacyjne rozwiązania, które znacząco poprawią płynność firmy, która korzysta z vcat.pl? Jeśli tak, to co to jest. Z tego co wiem komunikacja SMS, którą zintegrowaliście ze swoim narzędziem ma wysoką skuteczność. Na pewno stosujecie jeszcze jakieś „sztuczki”, może nawet zabiegi psychologiczne, precyzyjnie dobieracie czas, miejsce etc.?
Marcin Setlak Vindicat.pl: Przede wszystkim udało się nam stworzyć algorytm, który we współpracy z użytkownikiem śledzi jego działania i podpowiada kolejne czynności do wykonania. System regularnie przesyła informacje do wierzycieli, podpowiada co mają robić i kiedy. Informuje również dłużników np. o ogłoszeniu na giełdzie długów, przesłaniu wezwaniu do zapłaty, zaproszeniu do podjęcia negocjacji w sprawie spłaty długu, jak również o niektórych krokach wierzyciela np. zamiarze złożenia pozwu. Praktycznie wszystkie komunikaty, ich kolejność i treść to zabiegi psychologiczne, które są dobierane tak, aby dłużnik podjął kontakt z wierzycielem i rozpoczął spłatę długu.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Myślisz, że vcat.pl może zastąpić tradycyjne sposoby odzyskiwania należności?
Marcin Setlak, Vindicat.pl: Jak rozumieć to pytanie? Czy przez „tradycyjne” rozumiesz realizowane przez kancelarie windykacyjne? Na pewno sprawy o dużej wartości, złożone, wymagające indywidualnego podejścia będą prowadzone w dotychczasowym modelu. Dla wierzytelności o małej wartości to prawdziwa rewolucja i szansa na to by wierzyciele mogli odzyskać swoje pieniądze. Dla przykładu – złożenie pozwu do e-sądu wraz z uzasadnieniem to koszt zaledwie kilkunastu złotych. Przy wymagalnej fakturze rzędu np. 400 złotych jest to kwota akceptowalna dla wierzyciela, tym bardziej, że żaden specjalista nie podjąłby się prowadzenia takiej sprawy za tak niską stawkę.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Nie byłbym sobą, gdybym nie zapytał o komunikację SMS. Jak oceniasz skuteczność SMS-ów w tej branży? Dla nas wiadomości tekstowe to narzędzie bardzo efektywne. Chciałbym dowiedzieć się, jak Ty postrzegasz ten sposób komunikacji w swoim systemie i czy poleciłbyś integrację SMS-ów innej firmie?
Marcin Setlak, Vindicat.pl: SMS-y jak wskazują badania są czytane i odbierane przez blisko 90% właścicieli telefonów. Z wiadomościami e-mail jest dużo gorzej. Dla nas stanowią element komunikacji, perswazji i wywarcia odpowiedniego efektu wraz z pismami, e-mailami i kontaktami telefonicznymi wykonywanymi przez wierzyciela w ustalonym terminie. Uważam, że bez SMS-ów byłoby dużo trudniej osiągać zamierzony efekt.
- Daniel Zawiliński, SerwerSMS.pl: Marcinie, życzę wielu sukcesów. Wasz system to bardzo ciekawe i funkcjonalne rozwiązanie. Mam jeszcze jedno pytanie, ponieważ wśród naszych klientów być może znajdą się firmy, którym funkcja jaką pełni vcat.pl będzie potrzebna. Czy możesz zaproponować coś specjalnego dla naszych klientów, tak aby mogli bez zobowiązań przetestować vcat.pl?
Marcin Setlak, Vindicat.pl: Dziękuję, jestem przekonany że nasze rozwiązanie może pomóc wielu firmom.
Chętnie zaprosimy Was i Waszych klientów do testowania naszej platformy. Wystarczy, że podczas rejestracji wpisany zostanie kod promocyjny sms14-20, a każdy użytkownik otrzyma 20 kredytów o wartości 20 PLN. Kod jest ważny do 31 maja 2015.
Daniel Zawiliński, CMO platformy SerwerSMS.pl
W firmie zajmuje się zarządzaniem Działem Sprzedaży i Marketingu oraz nadzorowaniem procesu obsługi kluczowych klientów. Duchowy filar zespołu. Życzliwy i pomocny, ale także wymagający przełożony. Miłośnik deski snowboardowej i czekolady.
Marcin Setlak, Vindicat.pl
Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności.
Kontakt dla mediów:
tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl