6 mln Polaków korzysta ze smartfonów. SMS najczęściej używaną funkcją tych urządzeń

Właśnie ukazał się bardzo interesujący raport „Mobile 2012’Q4 – użytkownicy smartfonów wśród aktywnych internautów” przygotowany przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Według tego raportu liczba użytkowników smartfonów w naszym kraju przekracza już 6 milionów, a na koniec 2013 roku powinna być o 1-2 mln wyższa. Najczęściej wykorzystywaną funkcją smartfonów przez ich użytkowników jest komunikacja SMS. Krótkie wiadomości tekstowe wysyła i odbiera przez inteligentny telefon aż 88% badanych! Młodszy brat SMS-a, czyli MMS nie jest już tak popularny, ale i tak 58% wskazań należy ocenić jako niezły wynik.

2013_IABPolska_1.jpg

Liczba smartfonów w Polsce rośnie z roku na rok coraz szybciej. W 2012 roku stanowiły one około 33% wszystkich telefonów komórkowych w Polsce. Według prognoz, do 2015 roku odsetek ten może wzrosnąć nawet do 70%.

Łączna liczba aktywnych internautów (czyli osób w wieku 16+, które korzystają z Internetu codziennie lub prawie codziennie) w naszym kraju oscyluje wokół 12 milionów i stanowią oni ok. 70% wszystkich użytkowników sieci. Połowa z nich to użytkownicy smartfonów. Według danych IAB Polska ich populacja powinna na koniec 2013 r. sięgnąć poziomu 7-8 mln użytkowników. Odsetek użytkowników smartfonów wśród aktywnych internautów stale rośnie. Porównując dane z zeszłego roku wzrósł z poziomu 50% do 54%. Póki co popularności smartfonów nie dorównują tablety – korzystanie z nich deklaruje tylko 14% aktywnych Internautów.

2013_IABPolska_2.jpg

Najczęściej wykorzystywaną funkcją smartfonów przez ich użytkowników jest komunikacja SMS. Krótkie wiadomości tekstowe wysyła i odbiera przez inteligentny telefon 88% badanych.

2013_IABPolska_3.jpg

Korzystanie ze smartfonów nierozerwalnie wiąże się również z korzystaniem z mobilnych aplikacji. Najczęściej użytkownicy tych urządzeń korzystają z fabrycznie zainstalowanych aplikacji – takie są wskazania 85% respondentów. 73% użytkowników deklaruje natomiast, że kiedykolwiek ściągało aplikacje z marketu. Łączny odsetek tych, którzy w ogóle korzystają z aplikacji wynosi 93%. Z tego grona zaledwie 37% użytkowników ściąga także płatne aplikacje.

Respondenci zapytani preferencje cenowe wskazali, że optymalna cena za aplikację to ok. 3 zł, natomiast cena powyżej 8 zł jest w zdaniem wielu z nich zbyt wysoka. Co ciekawe, aż 87% wszystkich płatnych aplikacji ściągnięto na iPhone’y. Oznacza to, że użytkownicy smartfonów z systemem operacyjnym sygnowanym charakterystyczym zielonym ludzikiem, czyli Androidem najbardziej lubią korzystać z aplikacji bezpłatnych. Liczba aplikacji wynosi z reguły 6-10 (30%) i najczęściej jest ściągana raz w miesiącu. Największą popularnością cieszą się gry, ściąganie takich aplikacji deklaruje aż 77% respondentów. W poprawieniu wyników, jeśli chodzi o ściąganie aplikacji oraz zaangażowanie użytkowników w korzystanie z takiego oprogramowania mogą pomóc SMS-y. Według szacunków Platformy SerwerSMS.pl w ciągu najbliższych 2 lat SMS-y będą jednym z czynników wpływających na rozwój branży mobilnej w Polsce.

Do najpopularniejszych marek smartfonów używanych przez Polaków należą: Samsung, Nokia oraz Sony Ericsson/Sony. Co ciekawe, dopiero na 7. miejscu znalazł się iPhone, osiągając taki sam wynik jak Blackberry. Powyższe wyniki wyraźnie przekładają się na kolejność w zestawieniu najczęściej używanych mobilnych systemów operacyjnych. Niekwestionowanym liderem jest tuaj Android, wyprzedzając Symbiana, Windows oraz iOS.

Autorzy raportu określają użytkowników smartfonów mianem „ekranożerców”, którzy konsumują content za pośrednictwem wielu ekranów telewizora, komputera i smartfona. Aktywni Internauci to użytkownicy świadomi potencjału mobilnych urządzeń podłączonych do sieci. Dlatego prawie 3/4 użytkowników smartfonów deklaruje, że łączy się za ich pośrednictwem z Internetem kilka razy w tygodniu, a 44% loguje się do sieci codziennie. Raport nie wskazuje, czy użytkownicy łącząc się z siecią używają punktów dostępowych WiFi czy poprzez mobilne sieci szerokopasmowe.

Jednym z tematów raportu jest również marketingowy potencjał rynku usług mobilnych. „Ekranożercy” to bardzo atrakcyjna grupa docelowa, która przeglądając content natrafia często na propozycje wielu marek, które zachęcają ich do kupowania produktów i usług.

Z uwagi na fakt, że polski rynek mobile jest jeszcze we wczesnym stadium rozwoju, można zauważyć że reklam w aplikacjach i rozwiązaniach mobilnych nie ma jeszcze tak dużo, jak w „dużym” Internecie. Dla firm, które już dzisiaj decydują się docierać do użytkowników smartfonów ze swoim przekazem oznacza to, że ich reklamy mają szansę być bardziej zauważalne i przez to skuteczniejsze. Badanie pokazuje, że reklama online wpływa na decyzje zakupowe aż 94% użytkowników smartfonów, a 77% wspiera się opiniami przeczytanymi w social media.

Co drugi użytkownik smartfona klika w reklamy. Szczególną popularnością cieszą się oczywiście te oferujące promocje, lub dobrze dopasowane zainteresowań. Ważna jest również kreacja graficzna reklamy, pomysłowość jest tutaj premiowana klikiem.

2013_IABPolska_mobile_2012Q4_4.jpg

Z punktu widzenia użytkowników smartfonów najbardziej preferowane typy reklam to reklama mailowa, społecznościowa oraz display. Zaskakuje brak w tym gronie reklam SMS, zważywszy na ogromną popularność krótkich wiadomości tekstowych wśród użytkowników smartfonów. Przypuszczamy, że jest to spowodowane brakiem takiej opcji w odpowiedziach. Inne raporty rynkowe pokazują bowiem, że SMS marketing cieszy się coraz większą popularnością w tej grupie odbiorców.

Zdaniem ekspertów IAB Polska najbliższe miesiące upłyną pod znakiem intensywnego rozwoju usług mobilnych aplikacje czy m-commerce. Wiąże się to między innymi z coraz niższymi kosztami zakupu tych urządzeń oraz niższymi cenami pakietu danych. My również uważamy, że cały rynek mobile będzie rósł w szybkim tempie. Dotyczy to również usług SMS, na które jest coraz większy popyt w wielu branżach.

Pełen raport dostępny za darmo (w ramach usługi „Pay With a Tweet/Post”) na stronach IAB Polska.

Czytaj więcej na www.iabpolska.pl

Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności. ​​

Kontakt dla mediów:

tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl

Ceny za połączenia i SMS-y wewnątrz UE będą niższe

Od 15 maja operatorzy zobowiązani są do stosowania nowych, regulowanych stawek w połączeniach...

SMS ostrzegał przed silnym wiatrem

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wysyła coraz częściej SMS-y z  ostrzeżeniami. Ostrzeżenia drugiego...
Wróć do listy

Odkryj świat komunikacji mobilnej w profesjonalnym wydaniu!

Odbierz 100 darmowych wiadomości na start + Short Code 4301 gratis!

Wypróbuj za darmo

Testuj 14 dni za darmo