Jak skrócić SMS-a? Przewodnik po świecie emotikonów
W komunikacji SMS funkcjonuje jedna najważniejsza zasada – im krócej tym lepiej. Do perfekcji w pisaniu SMS-ów doszły nastolatki, które często nie rozstają się ze swoim telefonem, nawet gdy śpią. Jeżeli zależy ci na obustronnie zrozumiałej wymianie wiadomości z twoim nastoletnim dzieckiem lub chcesz zaskoczyć znajomych intrygującym SMS-em, przeczytaj ten poradnik. Z jego pomocą zostaniesz wprowadzony w meandry emotikonów oraz pomysłowych skrótów.
Historia emotikonek
Historia emotikonów, czyli buziek wyrażających nastrój sięga lat 80. XX wieku. Wtedy po raz pierwszy użyto kombinacji znaków interpunkcyjnych i symboli, które przedstawiać miały dobry i zły nastrój piszącego. Były to dwa emotikony, które są najbardziej popularne również dzisiaj, czyli :-) oraz :-( Od tego czasu bu¼ki wciąż ewoluują, a za ich pomocą można przekazać nawet zdanie: „ciastko dla ciebie”- (>'_')>o czy „poczuj się jak lord” - (p_-) Dzięki użyciu emotek komunikować można to samo, co za pomocą słów, ale w szybszy sposób. Oczywiście pod warunkiem, że nasz rozmówca rozumie tę SMS-ową mowę.
SMS, który przeszedł do historii
Słowa, których nie uda się wyrazić za pomocą znaków i tak można streścić. Skrót zyskał sławę dzięki SMS-owi, którego przekazywali sobie w styczniu 2001 roku mieszkañcy Manili na Filipinach. SMS o treści „Go 2 EDSA. Wear Blk” liczył 20 znaków ze spacjami i poderwał społeczność do protestu przeciwko ówczesnemu prezydentowi. Identyczna wiadomość bez skrótów, czyli „Go to Epifanio de los Santos Avenue. Wear Black” („Id¼ na aleję Epifanio de los Santos. Ubierz się na czarno”) liczyłaby 49 znaków, ponad dwa razy więcej. Taki sam efekt osiągnięto za pomocą krótszego komunikatu.
@-,-‘-,- 4U (Róża dla ciebie)
Prostym sposobem na skrócenie SMS-a przy zachowaniu tej samej treści jest zastępowanie niektórych liter lub całych wyrazów cyframi, np. „3maj się”, zamiast dłuższego „trzymaj się”, może to być też zaadaptowane z języka angielskiego „4U” („dla ciebie”), zamiast „for you”. Inne popularne skróty również mają rozwinięcia w języku angielskim. Najbardziej znanymi akronimami stosowanymi w komunikacji SMS na całym świecie są LOL, czyli „laughing out loud” – „śmiejąc się głośno” oraz ROTFL, czyli „rolling on the floor laughing” – „tarzając się ze śmiechu po podłodze”.
Baw się słowem
Jeżeli do skrótów i emotikonów podejdziemy z dystansem i nie damy się zwariować niesprawiedliwej obiegowej opinii, że SMS-y niszczą polszczyznę, stosowanie buziek będzie dobrą zabawą ćwiczącą także naszą kreatywność. Z kombinacji liter, cyfr i innych znaków zawsze można stworzyć coś oryginalnego.
Tak, jak w przypadku marketingowej wiadomości obok. Wysłany SMS posiada emoji, które przyciągają uwagę. Gołym okiem widać, że promocja dotyczy sklepu internetowego z rowerami górskimi.
Słowniczek najpopularniejszych emotikonek i skrótów:
Emoji a znaki interpunkcyjne
Nadal nie istnieją oficjalnie przyjęte zasady dotyczące zapisu emoji i emotikonów. Niemniej jednak, ich użycie nie zwalnia nas z przestrzegania już istniejących reguł. Zdania powinny nadal kończyć się kropkami, wykrzyknikami lub pytajnikami, nawet jeśli następuje po nich emoji. Dodatkowo, ikony powinny być otoczone spacjami z powodów praktycznych. Jak wcześniej wspomniano, programy automatycznie przekształcają emotikony w emoji, ale tylko wtedy, gdy poprzedza je spacja.
Emoji na telefonach - jak się wyświetlają?
Pamiętaj, że umieszczenie emoji w treści wiadomości SMS nie gwarantuje bezproblemowego wyświetlania ich na każdym telefonie. Niektóre znaki mogą być zastępowane pytajnikami lub pustymi kwadratami, co zależy m.in. od zastosowanej aplikacji do obsługi SMS na urządzeniu odbiorcy. Aby uniknąć nieporozumień, zalecamy przed wysłaniem kampanii SMS sprawdzenie, jak treść wiadomości prezentuje się na kilku różnych modelach telefonów.
Popularne emoji, które przydadzą się w profesjonalnej biznesowej komunikacji SMS
Oto zestawienie popularnych emotikon do wykorzystania w wiadomościach SMS, które mogą być przydatne przy tworzeniu komunikatów biznesowych. Aby skorzystać z nich, wystarczy zaznaczyć i skopiować odpowiedni znak emotikony do bramki SMS w Panelu Klienta.
unicode | emoji | UTF-8 | nazwa |
---|---|---|---|
U+1F680 | 🚀 | f0 9f 9a 80 | ROCKET |
U+1F681 | 🚁 | f0 9f 9a 81 | HELICOPTER |
U+1F682 | 🚂 | f0 9f 9a 82 | STEAM LOCOMOTIVE |
U+1F683 | 🚃 | f0 9f 9a 83 | RAILWAY CAR |
U+1F684 | 🚄 | f0 9f 9a 84 | HIGH-SPEED TRAIN |
U+1F685 | 🚅 | f0 9f 9a 85 | HIGH-SPEED TRAIN WITH BULLET NOSE |
U+1F686 | 🚆 | f0 9f 9a 86 | TRAIN |
U+1F687 | 🚇 | f0 9f 9a 87 | METRO |
U+1F688 | 🚈 | f0 9f 9a 88 | LIGHT RAIL |
U+1F689 | 🚉 | f0 9f 9a 89 | STATION |
U+1F68A | 🚊 | f0 9f 9a 8a | TRAM |
U+1F68B | 🚋 | f0 9f 9a 8b | TRAM CAR |
U+1F68C | 🚌 | f0 9f 9a 8c | BUS |
U+1F68D | 🚍 | f0 9f 9a 8d | ONCOMING BUS |
U+1F68E | 🚎 | f0 9f 9a 8e | TROLLEYBUS |
U+1F68F | 🚏 | f0 9f 9a 8f | BUS STOP |
U+1F690 | 🚐 | f0 9f 9a 90 | MINIBUS |
U+1F691 | 🚑 | f0 9f 9a 91 | AMBULANCE |
U+1F692 | 🚒 | f0 9f 9a 92 | FIRE ENGINE |
U+1F693 | 🚓 | f0 9f 9a 93 | POLICE CAR |
U+1F694 | 🚔 | f0 9f 9a 94 |
ONCOMING POLICE CAR |
U+1F695 | 🚕 | f0 9f 9a 95 | TAXI |
U+1F696 | 🚖 | f0 9f 9a 96 | ONCOMING TAXI |
U+1F697 | 🚗 | f0 9f 9a 97 | AUTOMOBILE |
U+1F698 | 🚘 | f0 9f 9a 98 | ONCOMING AUTOMOBILE |
U+1F699 | 🚙 | f0 9f 9a 99 | RECREATIONAL VEHICLE |
U+1F69A | 🚚 | f0 9f 9a 9a | DELIVERY TRUCK |
U+1F69B | 🚛 | f0 9f 9a 9b | ARTICULATED LORRY |
U+1F69C | 🚜 | f0 9f 9a 9c | TRACTOR |
U+1F69D | 🚝 | f0 9f 9a 9d | MONORAIL |
U+1F69E | 🚞 | f0 9f 9a 9e | MOUNTAIN RAILWAY |
U+1F69F | 🚟 | f0 9f 9a 9f | KOLEJKA NAPOWIETRZNA |
U+1F6A0 | 🚠 | f0 9f 9a a0 | MOUNTAIN CABLEWAY |
U+1F6A1 | 🚡 | f0 9f 9a a1 | AERIAL TRAMWAY |
U+1F6A2 | 🚢 | f0 9f 9a a2 | SHIP |
U+1F6A3 | 🚣 | f0 9f 9a a3 | ROWBOAT |
U+1F6A4 | 🚤 | f0 9f 9a a4 | SPEEDBOAT |
U+1F6A5 | 🚥 | f0 9f 9a a5 | HORIZONTAL TRAFFIC LIGHT |
U+1F6A6 | 🚦 | f0 9f 9a a6 | VERTICAL TRAFFIC LIGHT |
U+1F6A7 | 🚧 | f0 9f 9a a7 | CONSTRUCTION SIGN |
U+1F6A8 | 🚨 | f0 9f 9a a8 | POLICE CARS REVOLVING LIGHT |
U+1F6A9 | 🚩 | f0 9f 9a a9 | TRIANGULAR FLAG ON POST |
U+1F6AA | 🚪 | f0 9f 9a aa | DOOR |
U+1F6AB | 🚫 | f0 9f 9a ab | NO ENTRY SIGN |
U+1F6AC | 🚬 | f0 9f 9a ac | SMOKING SYMBOL |
U+1F6AD | 🚭 | f0 9f 9a ad | NO SMOKING SYMBOL |
U+1F6AE | 🚮 | f0 9f 9a ae | PUT LITTER IN ITS PLACE SYMBOL |
U+1F6AF | 🚯 | f0 9f 9a af | DO NOT LITTER SYMBOL |
U+1F6B0 | 🚰 | f0 9f 9a b0 | POTABLE WATER SYMBOL |
U+1F6B1 | 🚱 | f0 9f 9a b1 | NON-POTABLE WATER SYMBOL |
U+1F6B2 | 🚲 | f0 9f 9a b2 | BICYCLE |
U+1F6B3 | 🚳 | f0 9f 9a b3 | NO BICYCLES |
U+1F6B4 | 🚴 | f0 9f 9a b4 | BICYCLIST |
U+1F6B5 | 🚵 | f0 9f 9a b5 | MOUNTAIN BICYCLIST |
U+1F6B6 | 🚶 | f0 9f 9a b6 | PEDESTRIAN |
U+1F6B7 | 🚷 | f0 9f 9a b7 | NO PEDESTRIANS |
U+1F6B8 | 🚸 | f0 9f 9a b8 | CHILDREN CROSSING |
U+1F6B9 | 🚹 | f0 9f 9a b9 | MENS SYMBOL |
U+1F6BA | 🚺 | f0 9f 9a ba | WOMENS SYMBOL |
U+1F6BB | 🚻 | f0 9f 9a bb | RESTROOM |
U+1F6BC | 🚼 | f0 9f 9a bc | BABY SYMBOL |
U+1F6BD | 🚽 | f0 9f 9a bd | TOILET |
U+1F6BE | 🚾 | f0 9f 9a be | WATER CLOSET |
U+1F6BF | 🚿 | f0 9f 9a bf | SHOWER |
U+1F6C0 | 🛀 | f0 9f 9b 80 | BATH |
U+1F6C1 | 🛁 | f0 9f 9b 81 | BATHTUB |
U+1F6C2 | 🛂 | f0 9f 9b 82 | PASSPORT CONTROL |
U+1F6C3 | 🛃 | f0 9f 9b 83 | CUSTOMS |
U+1F6C4 | 🛄 | f0 9f 9b 84 | BAGGAGE CLAIM |
U+1F6C5 | 🛅 | f0 9f 9b 85 | LEFT LUGGAGE |
Emocjonalna Moc Emoji w SMS Marketingu dla Firm
Szukasz skutecznego narzędzia, które wzmocni przekaz Twojej firmy w krótkich wiadomościach tekstowych? Oto dlaczego warto rozważyć użycie emoji w profesjonalnej komunikacji SMS:
- Przyciągają Uwagę: Emoji przyciągają wzrok i wyróżniają Twoją wiadomość w tłumie innych SMS-ów. Znakomicie sprawdzają się w tworzeniu punktów centralnych, co zwiększa szansę na zauważenie i przeczytanie wiadomości przez odbiorcę.
- Komunikacja Bez Słów: Czasami jedno małe emoji potrafi przekazać więcej niż kilka zdań tekstu. Działa to szczególnie dobrze w sytuacjach, gdzie przekaz musi być zwięzły, ale jednocześnie pełen wyrazu.
- Budowanie Emocji: Emotikony doskonale sprawdzają się do budowania pozytywnych emocji w komunikacji. Dzięki nim Twój SMS może być postrzegany jako bardziej przyjazny, ciepły i ludzki, co może wpływać na pozytywne odbieranie marki.
- Personalizacja Komunikatu: Emoji pozwalają na dodanie do tekstu osobistego akcentu. Odpowiednio dobrane emotki mogą odzwierciedlać charakter Twojej firmy, a także pomagać w dostosowaniu tonu wiadomości do specyfiki odbiorcy.
- Przyzwyczajenie i pamięć klientów: Badania wykazują, że ludzie lepiej pamiętają treści, w których uczestniczą emocje, o czym wspominaliśmy wcześniej. Dodając emoji do SMS-ów, zwiększasz szanse, że Twoja wiadomość zostanie zapamiętana przez odbiorcę. Dodatkowo występuje walor przyzwyczajenia użytkownika do pewnych treści. Jeżeli korzystasz cały czas z pewnego sposobu komunika, pisania, albo stosowania znaków specjalnych klient przyzwyczaja się do nich i ich wyczekuje za każdym razem.
Materiały do pobrania:
Platforma SerwerSMS.pl powstała w 2003 r. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta, Platforma SerwerSMS.pl jest liderem w swojej branży. Świadczą o tym otrzymane certyfikaty oraz wyróżnienia m.in LIDERA RYNKU 2012.
Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, VMS (wiadomości głosowe). Obecnie z usług Platformy korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów, którzy z kolei generują wielomilionowy miesięczny ruch, co jest dowodem na wciąż rosnące zapotrzebowanie na usługi marketingu mobilnego w Polsce i za granicą. Od 2008 roku Platforma SerwerSMS.pl nieprzerwanie uczestniczy w programie Rzetelna Firma (Złoty Certyfikat Rzetelności), a od 2011 roku jest również członkiem Kapituły Złotych Certyfikatów Rzetelności.
Kontakt dla mediów:
tel: 22 211 20 40 w. 77
e-mail: pr@serwersms.pl