Rozwój e-commerce w okresie 6.2019-5.2021- badanie partnera Home.pl

Od 2020 roku nieprzerwanie trwa hossa w biznesie online! Wiele branż notuje ogromne zyski ze sprzedaży internetowej, dlatego że rodacy w związku z wprowadzeniem pandemicznych ograniczeń wręcz masowo ruszyli na zakupy w Internecie. Okazuje się, że pomimo prób odmrażania gospodarki zapotrzebowanie na zakupy w Sieci nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Jedno jest pewne: przedsiębiorcy, którzy przed pandemią otworzyli swoje biznesy online, trafili w przysłowiową dziesiątkę, sprawiając, że polski e-commerce jest obecnie "na fali". W związku z tym zadaliśmy kilka pytań naszym partnerom z Home.pl, aby poznać wnioski, do jakich doszli podczas prac nad raportem: "Zakupy w Internecie cały czas w górę. Podsumowanie trendu w sklepach internetowych w okresie 6.2019-5.2021".


Jak zmieniła się liczba i wartość sprzedaży w sklepach internetowych w latach 2019 -2021?

Magdalena Sikorska-Hadowska - Head of e-commerce w home.pl:
Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Utrzymująca się tendencja wzrostowa widoczna jest praktycznie w każdej branży. Największe wzrosty w liczbie i wartości zamówień odnotowaliśmy w okresach, od lutego do kwietnia oraz od października do grudnia 2020 roku. Boom na zakupy internetowe nie ustaje a rok 2021 wraz z kolejnymi ograniczeniami wynikającymi z pandemii, skutkował znaczną intensyfikacją zakupów online.

Które branże e-commerce rozwijają się najszybciej?

Tomasz Ostapkowicz - Key Account Manager w zespole E-commerce:
W czasie, który jest analizowany w raporcie, gwałtowne wzrosty w liczbie i wartości zamówień nastąpiły od lutego do kwietnia 2020 rok, by powtórzyć się w okresie od października do grudnia 2020 r. Na kolejną falę zakupów nie trzeba było długo czekać. Ponowne ograniczenia związane z pandemią sprawiły, że również w styczniu, lutym i marcu 2021 roku e-commerce mogło się cieszyć z imponujących wyników. Branże, które się wyróżniały w tym okresie:

  • Dom i ogród: wzrost w tej kategorii w maju 2020 r. wyniósł około 100%
  • Moda i ubrania: osiągnęły rekordowy wynik w maju 2021 roku
  • Zdrowie i uroda: Szczyty jej popularności przypadały także na czas świąt: Wielkanocnych w 2020 i 2021 roku oraz Bożego Narodzenia w 2020 roku.
  • Motoryzacja: w 2020 roku rozciągał się on od kwietnia do sierpnia. 2021 rok pozwala mieć nadzieję na powtórkę
  • Komputery i akcesoria: w grudniu 2020 kategoria „Komputery” miała się najlepiej, a zapowiedzią szczytu z grudnia były październik i listopad 2020 r.
  • Hobby: Kategoria Hobby miała się dobrze zarówno na początku pandemii, przed Świętami Bożego Narodzenia, jak i podczas lockdownu w 2021 roku
  • Sport i podróże: Branża „Sport i podróże” miała się bardzo dobrze i w jej przypadku trend również jest bardzo obiecujący.
  • Branża dziecięca: Bardzo dobre wyniki były notowane w kwietniu, maju, sierpniu oraz grudniu 2020 roku, a także w marcu, kwietniu i maju 2021.

Jakie znaczenie ma pandemia na rozwój handlu w internecie?

Rafał Jakacki - Kierownik Produktu E-commerce (OpernSource) w home.pl:
Zamrożenie gospodarki, a tym samym zamknięcie wielu punktów handlowo-usługowych w trakcie pandemii niejako wymusiło wśród przedsiębiorców, skierowanie wzroku w stronę sprzedaży w Internecie. Decyzja o uruchomieniu własnego kanału przerodziła się z możliwości w konieczność, co spowodowało ogromny wzrost liczby sklepów internetowych, szczególnie w drugim kwartale 2020 roku. Na reakcję nie trzeba było długo czekać. Polacy masowo ruszyli na internetowe zakupy.

Czy w związku z rosnącym rynkiem e-commerce rosną także wydatki na reklamę?

Katarzyna Wiatr - Kierownik Produktu Reklama Internetowa w home.pl:
Obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost wydatków na reklamę w sieci. W okresie od początku roku 2021 r. do końca maja wydatki na reklamę internetową wśród właścicieli sklepów internetowych utrzymywanych w home.pl wzrosły o 45% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Na tę kategorię składają się głównie wydatki na Google Ads i działania SEO.

Które narzędzia wykorzystywane są najczęściej/najchętniej?

Paulina Zajączkowska - Kierownik Produktu E-commerce (SaaS) w home.pl:
Pomijając kwestie związane z integracją płatności czy logistyki, właściciele sklepów internetowych najchętniej wykorzystują narzędzia z kategorii Marketing Automation, wspierające sprzedaż. Bardzo popularne są również moduły służące do cross sellingu czy integracje z mediami społecznościowymi oraz systemami do analizy sprzedaży.

Jaką rolę odgrywają takie narzędzia jak SMS-y w rozwoju sklepów internetowych??

Jakub Winiarski - Ekspert ds. wdrożenia e-commerce w home.pl:
SerwerSMS.pl należy do grupy Top 10 najczęściej wybieranych aplikacji w eSklepie, które rozszerzają możliwości platformy. Dzięki dywersyfikacji kanałów komunikacji z klientami, właściciele sklepów internetowych docierają do szerszego grona odbiorców i różnych grup wiekowych, co pozytywnie wpływa na tempo rozwoju działalności.

Wyniki badań home.pl oraz dostęp do raportu znajduje się poniżej

zobacz raport home.pl


 

Wróć do listy

Odkryj świat komunikacji mobilnej w profesjonalnym wydaniu!

Odbierz 100 darmowych wiadomości na start + Short Code 4301 gratis!

Wypróbuj za darmo

Testuj 14 dni za darmo

Umów się na rozmowę telefoniczną, my zadzwonimy do Ciebie.

Zostaw nam swój numer telefonu, nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na Twoje pytania.

Czy jesteś naszym klientem?

Twój numer posłuży nam tylko do jednorazowego kontaktu.
Jeżeli na liście na ma prefixu z Twojego kraju, prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza.