Komunikacja mobilna - początki
Każdego dnia na świecie firmy komunikują się z klientami i potencjalnymi klientami za pomocą krótkich wiadomości tekstowych. Ta forma przesyłania informacji jest popularna w zasadzie od 30 lat - dokładnie 3 grudnia 1992 r. z Wielkiej Brytanii został wysłany pierwszy SMS. Komunikacja z klientem cały czas się rozwija, a brandy szukają nowych narzędzi, by jeszcze lepiej angażować użytkowników i być z nimi w stałym kontakcie. Większe zaangażowanie, to większe prawdopodobieństwo sprzedaży oraz dosprzedaży. Od wysłania pierwszego komunikatu, wiele się zmieniło. Na rynek wchodzi Czat RCS (Rich Communications Services), który będzie funkcjonował jako kanał nowej generacji promowany przez takie firmy jak Google, Android oraz Operatorów GSM.
RCS - co to jest?
Często użytkownicy pytają: "czat rcs co to"? Odpowiedzieć na to pytanie można w ten sposób, że RCS - w bardzo dużym skrócie - to połączenie MMS-a, SMS-a oraz prostej aplikacji mobilnej z możliwością czatowania w oknie dialogowym na lini firma/brand/instytucja - użytkownik. Taki czat wzbogacony będzie: zdjęciami, grafikami (możliwe jest także tworzenie tzw. "karuzel" - znanych z mediów społecznościuowych), a także aktywnymi przyciskami np. do wyboru menu, czy produktu albo usługi. Będzie to więc narzędzie, które będzie zawierało funkcje kilku innych kanałów komunikacji, które marketerom już wcześniej były znane. Dodatkowo firmy mogą korzystać z przesyłania filmów promocyjnych, czy instruktażowych, oraz map i w czasie rzeczywistym proponować jakieś rozwiązania. Przewaga RCS-a polega na tym, że w jednym miejscu możemy angażować użytkownika na wiele sposobów. Te wszystkie funkcje w jednym pakiecie pokazują, że komunikacja A2P zmienia się na naszych oczach (w zasadzie już się zmieniła - natomiast trzeba w tym miejscu powiedzieć jasno, że to jeszcze nie koniec zmian). Za pomocą tego kanału komunikacji będzie możliwość jeszcze lepszej personalizacji treści, oraz tworzenia tzw. real time marketingu.
Nowa generacja w komunikacji
Niezależnie od tego, czy jest to komunikacja P2P (pearson-to-pearson), czyli między osobami prywatnymi, czy też komunikacja wykorzystywana w celach biznesowych, nazywana A2P (application-to-pearson) wykorzystywana do celów biznesowych, Czat RCS rewolucjonizuje sposób przekazywania i wymiany informacji.
W przypadku RCS message mamy do czynienia już nie tylko z tekstem, linkiem, czy pojedynczą grafiką, ale funkcjami znanymi z Messengera Facebooka, WhatsAppa, czy innych znanych popularnych "apek". Nie mówimy już o jednokierunkowej, czy dwukierunkowej komunikacji, a raczej o zaawansowanej, rozszerzonej i wielowatkowej konwersacji firmy z użytkownikiem.
Niełatwo sobie wyobraźić, jaka czeka nas przyszłość i jak może wyglądać wymiana informacji klienta z marką, jeżeli weźmiemy pod uwagę możliwości AI (z ang. Artificial Intelligence, czyli sztuczna inteligencja) i wielowatkową i wielokanałową komunikację.
Wiadomości biznesowe RCS łączą w sobie zalety innych
kanałów komunikacji biznesowej:
- uniwersalność zastosowania
- bezpośrednie dotarcia na ekran smartfona
- mocno angażujący content
- wysoki Open Rate
- niestandardowe funkcje
- wiele funkcji w jednym miejscu
- prosty i wygodny w obsłudze
- szybkość dotarcia z informacją
- real time marketing

Możliwości RCS
RCS message skupia częściowo cechy wszystkich pozostałych narzędzi komunikacyjnych, które znamy już teraz. To, co wiemy na pewno, nie zastąpi ani jednego z nich. Rich communicaton service ma być idealnym ich uzupełnieniem i narzędziem dla tych najbardziej ambitnych managerów i marek, czy brandów. Możliwości SMS-a 2.0 to przede wszystkim możliwość komunikacji dwukierunkowej oraz funkcja czatu - czyli angażowanie użytkownika, konwersacja na wielu płaszczyznach. Dodatkowo narzędzie umożliwia przesyłanie plików wideo, slajderów z możliwością wizualizacji ofert oraz aktywne przyciski przypominające te w mailingu.
RCS Business Messaging osiąga lepsze wyniki niż tradycyjne kanały dotarcia do użytkownika
Funkcja RCS Business Messaging pozwala korzystać z funkcji, które w dużej mierze przewyższają wcześniej znane kanały komunikacji, a także ułatwia firmom/brandom docieranie do odbiorców w nowy sposób. RCS Business Messages pozwala m.in.:
- konwersje
- zaangażowanie
- odsetek otwartych wiadomości
- sprzedaż
- zadowolenie z zakupów
- szybkość realizacji w czasie rzeczywistym
Zastosowania w różnych branżach
Warto zadać sobie trzy pytania: RCS będzie miał zastosowanie w różnych branżach szczególnie tam, gdzie znajdzie się potrzeba mierzenia skuteczności działań marketingowych, oraz przekazywania contentu, który wykracza poza standardowego SMS-a oraz. SMS 2.0 oferuje bardziej rozbudowaną analitykę. Można zmierzyć "otwieralność" oraz zaangażowanie użytkowników, a także generować zaawansowane raporty - co jest niezwykle cenne dla każdego specjalisty zajmującego się marketingiem - a jak wiadomo, dostęp do większej ilości danych pozwoli jeszcze lepiej planować i porównywać pojedyncze kampanie.
Naszym zdaniem to krok w kierunku nowoczesnej i angażującej użytkownika komunikacji. Szczególnie e-commerce zyska na stosowaniu równocześnie SMS-a oraz RCS-a - szczególnie w tym sektorze handlu konwersja, utrzymywanie uwagi, zaangażowanie oraz powracanie użytkownika na stronę jest kluczowa.
SMS a RCS - porównanie
Zdecydowana większość wysyłanych komunikatów w SMS-ach to notyfikacje - to oznacza, że firmy wysyłają więcej personalizowanych komunikatów o charakterze informacyjno-marketingowym niż samych masowych kampanii. Często są to informacje wysyłane w trakcie lub po jakimś zdarzeniu np. w CRM-ie, systemie ERP, czy marketing automation. Trend jest wyraźny, że tzw. przewaga komunikatów notyfikacyjnych będzie z każdym rokiem większa. Ma to związek z rozwojem różnych platform, systemów windykacyjnych czy fintechów, a także integracji z platformami do komunikacji SMS, przybywa z miesiąca na miesiąc. Poniżej znajduje się lista przykładowych wyzwalaczy, po których wysyłane są SMS-y:
- potwierdzenie zakupu w sklepie internetowym
- zbliżający się termin spłaty raty kredyt
- potwierdzenie rejestracji w serwisie
- informacje o nowym logowaniu do platformy
- ratowanie porzuconego koszyka
- potwierdzenie wizyty u lekarza
- prośba o opinię po kontakcie z biurem obsługi klienta
- potwierdzenie zawarcia umowy
Można śmiało powiedzieć, że komunikaty notyfikacyjne z elementami marketingu zdominowały komunikację mobilną, a RCS będzie naturalnym uzupełnieniem ww. komunikacji i narzędziem dla bardziej wymagających klientów, dla których ważne jest łączenie kilku narzędzi w jedno. Rich communication system, bo taka jest oficjalna nazwa nowego narzędzia, na pewno nie zastąpi krótkich wiadomości tekstowych. Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli do czynienia z sytuacją podobną jak w przypadku MMS-ów, czyli równoczesnym stosowaniu jednego i drugiego kanału komunikacji.
SMS STANDARD
- wiadomość z nazwą nadawcy
- 160 znaków w jednej wiadomości
- możliwości umieszczenia linku w oknie wiadomości
- komunikacja jednokierunkowa
- możliwość kreowania CTA

RCS
- pełny branding
- Zweryfikowana nazwa nadawcy
- rozszerzona analityka
- możliwość komunikacji dwukierunkowej
- slidery do wyboru usług lub produktów
- klikalne buttony
- wysokiej jakości grafiki i wideo
- komunikacja wielopoziomowa
- możliwość dodania kilku CTA
RCS razem z innymi kanałami komunikacji
Zdecydowana większość podmiotów zaczęła zauważać, że najlepsze kampanie angażujące użytkowników są te, w których połączono kilka narzędzi w jeden cross-channel. Niezależnie od branży krótkie wiadomości tekstowe sprawdzają się świetnie w połączeniu z e-mailami oraz powiadomienia push - nie inaczej będzie także z RCS-em. Pamiętaj, że te kanały dotarcia do użytkownika mają podobne, ale nie to samo zastosowanie. SMS np. ma wysoki Open Rate, ale w mailu możesz zawrzeć więcej informacji niż w standardowej krótkiej wiadomości tekstowej. Z kolei popularne pushe sprawdzają się idealnie w przypadku porzuconych koszyków oraz w sytuacji, kiedy chcemy, by użytkownik, po odwiedzeniu jakiejś strony, z powrotem do niej wrócił.
Dopiero wykorzystanie komunikacji wielkokanałowej sprawi, że potencjał angażowania użytkownika zostanie w pełni wykorzystany. RCS, z wszystkimi swoimi zaletami, jest w stanie uzupełnić działania marketingu mobilnego - tak, aby działania wielokanałowe weszły na wyższy poziom i angażowały użytkownika do działania oraz zwiększały lojalność, bo nie ma nić lepszego niż klient, który regularnie wraca do nas.
Jak klienci mogą włączyć RCS na telefonie?
Twoi klineci będą mogli korzytać z RCS, jeżeli posiadają telefon z systemem Android. Miej na uwadze, że Google sukcesywnie wdraża usługę czatu RCS - może być tak, że pewna grupa Twoich użytkowników będzie w stanie szybciej odbierać RCS-a, a pewna grupa trochę później. Jest to zależne także o posiadanego modelu urządzenia na którym będą odbierane wiadomości.
SMS-a 2.0 można w łatwy sposób uruchomić na smartfonie - oto kilka kroków, które trzeba wykonać:
- konieczne jest pobranie aplikacji Wiadomości Google (jeżeli wczesniej nie została pobrana)
- zainstaluj aplikację
- kliknij przycisk ustawień (trzy kropki pionowe w prawy górnym rog
- kliknij ustawienia -> funkcje czatu
- jeżeli przełącznik "włącz funkcje czatu" jest wyłączony, to niezbędne jest jego włączenie
- jeżeli przełącznik "włącz funkcje czatu" jest już włączony, to użytkownik będzie w stanie odbierać Twoje wiadomości RCS
- jeżeli wszytsko jest prawidłowo skonfigurowane, to na samej górze pojawi się komunikta "połączono"

Podsumowanie
RCS jest narzędziem do dyspozycji dla użytkowników Android i doskonale sprawdzający się z w kampaniach marketingowych, gdzie jest potrzeba jeszcze większego angażowania użytkownika. SMS 2.0 sprawia, że strategie marketingowe mogą mieć całkiem nowe oblicze, ponieważ zmieniają interakcję na linii użytkownik brand.
Przewidujemy, że oba kanały RCS SMS będą się idealnie uzupełniały. W szczególności w sektorze e-commerce, gdzie krótkie wiadomości tekstowe sprawdzają się idealnie w przypadku personalizowanych wysyłek. RCS natomiast będzie głównie wykorzystywany do działań marketingowych, z tego względu, że daje więcej możliwości prezentowania produktów i usług` i dłużej utrzymuje uwagę odbiorcy wiadomości.