Parametry UTM w SMS marketingu

SMS marketing może być bardzo skuteczny, pod warunkiem że jesteśmy w stanie zmierzyć efektywność naszych działać. Podstawowe pytanie jest takie, jak tę efektywność w ogóle zmierzyć? Z pomocą przychodzą nam tagi UTM, które zastosowane w naszej kampanii marketingowej będą źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników. Dowiedz się, jak wykorzystać Parametry UTM w sms marketingu!


Czym są tagi UTM?

Zacząć musimy od samego rozszyfrowania nazwy. Skrót UTM pochodzi od Urchin Tracking Module - parametry służą do analityki  stron www, a  zostały stworzone przez firmę Urchin Software Corporation, która później została przejęta przez Google. 

Wróćmy zatem do ww. “tagów”. Mamy tutaj do czynienia z 5 parametrami, które możemy dodać do adresu URL, aby śledzić źródła, z których użytkownik trafił na naszą stronę - prościej mówiąc - skąd wziął się ruch na naszej stronie… Te dane są agregowane przez Google Analytics i w dowolnym momencie, po przeprowadzonej kampanii, mogą być analizowane.  Po dodaniu tagów każdy marketer będzie mógł zmierzyć skuteczność poszczególnych kampanii i koniec końców wyciągnąć wnioski na przyszłość. 

Dlaczego warto stosować parametry UTM?

Dla użytkownika nie ma to żadnego znaczenia, czy w URL’u jest zaszyty tag, czy też takiego tagu nie ma - content, który pojawi się na stronie, jest dokładnie taki sam. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kogoś, kto jest odpowiedzialny za mierzenie efektywności działań marketingowych, czy np. administratora strony, albo specjalisty SEO lub performance marketingu. Dzięki wspomnianym parametrom możemy sprawdzić, która reklama lepiej trafia w gusta klienta, która grafiki i tekst generują większy ruch na stronie, albo która kampania SMS dała lepsze rezultaty (czy tegoroczna kampania na Black Friday w jest tak skuteczna, jak w roku poprzednim). UTM’y świetnie się sprawdzą także w przypadku testów A/B, które chętnie są stosowane przez specjalistów marketingu. 

Lista parametrów UTM – co można śledzić? 

Im więcej kampanii reklamowych prowadzisz, tym bardziej zaawansowanych metod śledzenia możesz potrzebować. Każda firma musi sobie zadać pytanie, jak bardzo rozbudowana ma być analiza danych i co ma zostać zmierzone? Poniżej lista tagów, których możesz użyć (dwa ostatnie parametry stosowane są opcjonalnie): 

  • źródło (Campaign Source) - parametr określa, z jakiego źródła pochodzi dany użytkownik. W przypadku marketingu SMS będzie to np. SerwerSMS. 
    Przykład: utm_source=marketingsms
  • medium (Campaign Medium) - parametr określa, skąd dokładnie wziął się ruch, czyli jaka akcja została wykonana przez użytkownika -  w jaki sposób dostarczono odbiorcy treść z linkiem.
    Przykład: utm_medium=sms_aktywniklienci
  • kampania (Campaign Name) - parametr określa, o jaką kampanię marketingową chodzi. Może to być promocja zaplanowana na Black Week lub Dzień matki.
    Przykład: utm_compaign=black_week
  • słowo kluczowe (Campaign Term) - za pomocą tego tagu określisz słowa kluczowe w kampanii. Dzięki Campaign Term jesteś w stanie wskazać, które ze słów kluczowych wygenerowało ruch na Twojej stronie
    Przykład: utm_term=marketing_sms
  • treść (Campaign Content) - umożliwia śledzenie konkretnego contentu w danej kampanii. Gdy jest stosowane kilka linków w kampanii. W przypadku SMS-ów raczej opcjonalnie do zastosowania. 
    Przykład: utm_content=link_sms_1

Tagi UTM a SMS marketing 

Standardowy SMS może mieć 160 znaków, co oznacza, że każdy link, którego użyjesz w treści, powinien być maksymalnie krótki, aby nie zabierał miejsca na promocję produktu, czy usługi. Oczywiście możesz wysłać krótką wiadomość tekstową przekraczającą ww. liczbę znaków, ponieważ nowoczesne urządzenia są w stanie połączyć kilka SMS-ów w jedną wiadomość, ale po co to robić, jeżeli link można skrócić? W SerwerSMS znajdziesz narzędzie, które pomoże zmniejszyć liczbę znaków z długim linkiem do minimum. Sprawdź, jak działa skracanie linków w SMS za pomocą otworz.to oraz przej.de Po dodaniu tagów UTM, oraz skróceniu linku twoja kampania marketingowa będzie gotowa do wysyłki. Przede wszystkim zaoszczędzisz miejsca w treści wiadomości, a dodatkowo będziesz możliwość mierzenia skuteczności tej akcji promocyjnej. 

O czym warto pamiętać stosując UTM w kampaniach SMS? 

Są pewne sprawy, które warto wiedzieć, stosując parametry UTM w kampanii SMS.  Aby Twoja praca nie poszła na marne i nie okazała się fiaskiem, staraj się nie używać wielkich liter. Google Analytics rozpoznaje wielkie i małe litery. Jeżeli oznaczysz coś małą literą, a później wielką to otrzymasz inne wyniki, a to może wprowadzić cię w błąd podczas analizy danych - zwróć na to uwagę przy każdej swojej kampanii, którą chcesz analizować. Pamiętaj także o tym, by nie stosować spacji i znaków specjalnych typu: ą, ę, ż, ć - zamiast tego stosuj popularną “podłogę”, czyli znak podkreślenia.

Marketing sms a parametry UTM - podsumowanie

Nie bez powodu coraz więcej marketerów kładzie nacisk na analizę skuteczności swoich działań - no, bo jak zmierzyć, czy to, co robimy ma w ogóle sens i jest efektywne? Aby oddzielić te efektywne akcje od tych nieefektywnych, warto skorzystać z tagów UTM, które opisujemy w tym artykule. Dzięki ich użyciu będziesz w stanie wyeliminować wszystko, co nieskuteczne, a rozwijać to, co przynosi wymarzone rezultaty.  W ten sposób będziesz w stanie sprawdzić, czy skuteczność naszych działań zwiększa się, pozostaje na tym samym poziomie, czy wręcz maleje. 
 

BlazejPawlar

Błażej Pawlar 
Partnership & Marketing Manager


"Dziś nie wyobrażamy sobie nowoczesnego i skutecznego marketingu bez mierzenia skuteczności działań. Sprawdzanie, co jest efektywne, a co nie, pozwoli na wyciąganie wniosków na przyszłość i poprawę strategii marketingowe".

Wróć do listy

Odkryj świat komunikacji mobilnej w profesjonalnym wydaniu!

Odbierz 100 darmowych wiadomości na start + Short Code 4301 gratis!

Wypróbuj za darmo

Testuj 14 dni za darmo

Umów się na rozmowę telefoniczną, my zadzwonimy do Ciebie.

Zostaw nam swój numer telefonu, nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na Twoje pytania.

Czy jesteś naszym klientem?

Twój numer posłuży nam tylko do jednorazowego kontaktu.
Jeżeli na liście na ma prefixu z Twojego kraju, prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza.