Parametry UTM w SMS marketingu
SMS marketing może być bardzo skuteczny, pod warunkiem że jesteśmy w stanie zmierzyć efektywność naszych działać. Podstawowe pytanie jest takie, jak tę efektywność w ogóle zmierzyć? Z pomocą przychodzą nam tagi UTM, które zastosowane w naszej kampanii marketingowej będą źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników. Dowiedz się, jak wykorzystać Parametry UTM w sms marketingu!
Czym są tagi UTM?
Zacząć musimy od samego rozszyfrowania nazwy. Skrót UTM pochodzi od Urchin Tracking Module - parametry służą do analityki stron www, a zostały stworzone przez firmę Urchin Software Corporation, która później została przejęta przez Google.
Wróćmy zatem do ww. “tagów”. Mamy tutaj do czynienia z 5 parametrami, które możemy dodać do adresu URL, aby śledzić źródła, z których użytkownik trafił na naszą stronę - prościej mówiąc - skąd wziął się ruch na naszej stronie… Te dane są agregowane przez Google Analytics i w dowolnym momencie, po przeprowadzonej kampanii, mogą być analizowane. Po dodaniu tagów każdy marketer będzie mógł zmierzyć skuteczność poszczególnych kampanii i koniec końców wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Dlaczego warto stosować parametry UTM?
Dla użytkownika nie ma to żadnego znaczenia, czy w URL’u jest zaszyty tag, czy też takiego tagu nie ma - content, który pojawi się na stronie, jest dokładnie taki sam. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kogoś, kto jest odpowiedzialny za mierzenie efektywności działań marketingowych, czy np. administratora strony, albo specjalisty SEO lub performance marketingu. Dzięki wspomnianym parametrom możemy sprawdzić, która reklama lepiej trafia w gusta klienta, która grafiki i tekst generują większy ruch na stronie, albo która kampania SMS dała lepsze rezultaty (czy tegoroczna kampania na Black Friday w jest tak skuteczna, jak w roku poprzednim). UTM’y świetnie się sprawdzą także w przypadku testów A/B, które chętnie są stosowane przez specjalistów marketingu.
Lista parametrów UTM – co można śledzić?
Im więcej kampanii reklamowych prowadzisz, tym bardziej zaawansowanych metod śledzenia możesz potrzebować. Każda firma musi sobie zadać pytanie, jak bardzo rozbudowana ma być analiza danych i co ma zostać zmierzone? Poniżej lista tagów, których możesz użyć (dwa ostatnie parametry stosowane są opcjonalnie):
- źródło (Campaign Source) - parametr określa, z jakiego źródła pochodzi dany użytkownik. W przypadku marketingu SMS będzie to np. SerwerSMS.
Przykład: utm_source=marketingsms - medium (Campaign Medium) - parametr określa, skąd dokładnie wziął się ruch, czyli jaka akcja została wykonana przez użytkownika - w jaki sposób dostarczono odbiorcy treść z linkiem.
Przykład: utm_medium=sms_aktywniklienci - kampania (Campaign Name) - parametr określa, o jaką kampanię marketingową chodzi. Może to być promocja zaplanowana na Black Week lub Dzień matki.
Przykład: utm_compaign=black_week - słowo kluczowe (Campaign Term) - za pomocą tego tagu określisz słowa kluczowe w kampanii. Dzięki Campaign Term jesteś w stanie wskazać, które ze słów kluczowych wygenerowało ruch na Twojej stronie
Przykład: utm_term=marketing_sms - treść (Campaign Content) - umożliwia śledzenie konkretnego contentu w danej kampanii. Gdy jest stosowane kilka linków w kampanii. W przypadku SMS-ów raczej opcjonalnie do zastosowania.
Przykład: utm_content=link_sms_1
Tagi UTM a SMS marketing
Standardowy SMS może mieć 160 znaków, co oznacza, że każdy link, którego użyjesz w treści, powinien być maksymalnie krótki, aby nie zabierał miejsca na promocję produktu, czy usługi. Oczywiście możesz wysłać krótką wiadomość tekstową przekraczającą ww. liczbę znaków, ponieważ nowoczesne urządzenia są w stanie połączyć kilka SMS-ów w jedną wiadomość, ale po co to robić, jeżeli link można skrócić? W SerwerSMS znajdziesz narzędzie, które pomoże zmniejszyć liczbę znaków z długim linkiem do minimum. Sprawdź, jak działa skracanie linków w SMS za pomocą otworz.to oraz przej.de Po dodaniu tagów UTM, oraz skróceniu linku twoja kampania marketingowa będzie gotowa do wysyłki. Przede wszystkim zaoszczędzisz miejsca w treści wiadomości, a dodatkowo będziesz możliwość mierzenia skuteczności tej akcji promocyjnej.
O czym warto pamiętać stosując UTM w kampaniach SMS?
Są pewne sprawy, które warto wiedzieć, stosując parametry UTM w kampanii SMS. Aby Twoja praca nie poszła na marne i nie okazała się fiaskiem, staraj się nie używać wielkich liter. Google Analytics rozpoznaje wielkie i małe litery. Jeżeli oznaczysz coś małą literą, a później wielką to otrzymasz inne wyniki, a to może wprowadzić cię w błąd podczas analizy danych - zwróć na to uwagę przy każdej swojej kampanii, którą chcesz analizować. Pamiętaj także o tym, by nie stosować spacji i znaków specjalnych typu: ą, ę, ż, ć - zamiast tego stosuj popularną “podłogę”, czyli znak podkreślenia.
Marketing sms a parametry UTM - podsumowanie
Nie bez powodu coraz więcej marketerów kładzie nacisk na analizę skuteczności swoich działań - no, bo jak zmierzyć, czy to, co robimy ma w ogóle sens i jest efektywne? Aby oddzielić te efektywne akcje od tych nieefektywnych, warto skorzystać z tagów UTM, które opisujemy w tym artykule. Dzięki ich użyciu będziesz w stanie wyeliminować wszystko, co nieskuteczne, a rozwijać to, co przynosi wymarzone rezultaty. W ten sposób będziesz w stanie sprawdzić, czy skuteczność naszych działań zwiększa się, pozostaje na tym samym poziomie, czy wręcz maleje.