Parametry UTM w SMS marketingu

SMS marketing może być bardzo skuteczny, pod warunkiem że jesteśmy w stanie zmierzyć efektywność naszych działać. Podstawowe pytanie jest takie, jak tę efektywność w ogóle zmierzyć? Z pomocą przychodzą nam tagi UTM, które zastosowane w naszej kampanii marketingowej będą źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników. Dowiedz się, jak wykorzystać Parametry UTM w sms marketingu!


Czym są tagi UTM?

Zacząć musimy od samego rozszyfrowania nazwy. Skrót UTM pochodzi od Urchin Tracking Module - parametry służą do analityki  stron www, a  zostały stworzone przez firmę Urchin Software Corporation, która później została przejęta przez Google. 

Wróćmy zatem do ww. “tagów”. Mamy tutaj do czynienia z 5 parametrami, które możemy dodać do adresu URL, aby śledzić źródła, z których użytkownik trafił na naszą stronę - prościej mówiąc - skąd wziął się ruch na naszej stronie… Te dane są agregowane przez Google Analytics i w dowolnym momencie, po przeprowadzonej kampanii, mogą być analizowane.  Po dodaniu tagów każdy marketer będzie mógł zmierzyć skuteczność poszczególnych kampanii i koniec końców wyciągnąć wnioski na przyszłość. 

Dlaczego warto stosować parametry UTM?

Dla użytkownika nie ma to żadnego znaczenia, czy w URL’u jest zaszyty tag, czy też takiego tagu nie ma - content, który pojawi się na stronie, jest dokładnie taki sam. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kogoś, kto jest odpowiedzialny za mierzenie efektywności działań marketingowych, czy np. administratora strony, albo specjalisty SEO lub performance marketingu. Dzięki wspomnianym parametrom możemy sprawdzić, która reklama lepiej trafia w gusta klienta, która grafiki i tekst generują większy ruch na stronie, albo która kampania SMS dała lepsze rezultaty (czy tegoroczna kampania na Black Friday w jest tak skuteczna, jak w roku poprzednim). UTM’y świetnie się sprawdzą także w przypadku testów A/B, które chętnie są stosowane przez specjalistów marketingu. 

Lista parametrów UTM – co można śledzić? 

Im więcej kampanii reklamowych prowadzisz (dotyczy to także powiadomień SMS), tym bardziej zaawansowanych metod śledzenia możesz potrzebować. Każda firma musi sobie zadać pytanie, jak bardzo rozbudowana ma być analiza danych i co ma zostać zmierzone? Poniżej lista tagów, których możesz użyć (dwa ostatnie parametry stosowane są opcjonalnie): 

  • źródło (Campaign Source) - parametr określa, z jakiego źródła pochodzi dany użytkownik. W przypadku marketingu SMS będzie to np. SerwerSMS. 
    Przykład:
    utm_source=marketingsms
  • medium (Campaign Medium) - parametr określa, skąd dokładnie wziął się ruch, czyli jaka akcja została wykonana przez użytkownika -  w jaki sposób dostarczono odbiorcy treść z linkiem. Przykład:
    utm_medium=sms_aktywniklienci
  • kampania (Campaign Name) - parametr określa, o jaką kampanię marketingową chodzi. Może to być promocja zaplanowana na Black Week lub Dzień matki. Przykład:
    utm_compaign=black_week
  • słowo kluczowe (Campaign Term) - za pomocą tego tagu określisz słowa kluczowe w kampanii. Dzięki Campaign Term jesteś w stanie wskazać, które ze słów kluczowych wygenerowało ruch na Twojej stronie Przykład:
    utm_term=marketing_sms
  • treść (Campaign Content) - umożliwia śledzenie konkretnego contentu w danej kampanii. Gdy jest stosowane kilka linków w kampanii. W przypadku SMS-ów raczej opcjonalnie do zastosowania. Przykład:
    utm_content=link_sms_1

Tagi UTM a SMS marketing 

Standardowy SMS może mieć 160 znaków, co oznacza, że każdy link, którego użyjesz w treści, powinien być maksymalnie krótki, aby nie zabierał miejsca na promocję produktu, czy usługi. Oczywiście możesz wysłać krótką wiadomość tekstową przekraczającą ww. liczbę znaków, ponieważ nowoczesne urządzenia są w stanie połączyć kilka SMS-ów w jedną wiadomość, ale po co to robić, jeżeli link można skrócić? W SerwerSMS znajdziesz narzędzie, które pomoże zmniejszyć liczbę znaków z długim linkiem do minimum. Sprawdź, jak działa skracanie linków w SMS za pomocą otworz.to oraz przej.de Po dodaniu tagów UTM, oraz skróceniu linku twoja kampania marketingowa będzie gotowa do wysyłki. Przede wszystkim zaoszczędzisz miejsca w treści wiadomości, a dodatkowo będziesz możliwość mierzenia skuteczności tej akcji promocyjnej. 

O czym warto pamiętać stosując UTM w kampaniach SMS? 

Są pewne sprawy, które warto wiedzieć, stosując parametry UTM w kampanii SMS.  Aby Twoja praca nie poszła na marne i nie okazała się fiaskiem, staraj się nie używać wielkich liter. Google Analytics rozpoznaje wielkie i małe litery. Jeżeli oznaczysz coś małą literą, a później wielką to otrzymasz inne wyniki, a to może wprowadzić cię w błąd podczas analizy danych - zwróć na to uwagę przy każdej swojej kampanii, którą chcesz analizować. Pamiętaj także o tym, by nie stosować spacji i znaków specjalnych typu: ą, ę, ż, ć - zamiast tego stosuj popularną “podłogę”, czyli znak podkreślenia.

Marketing sms a parametry UTM - podsumowanie

Nie bez powodu coraz więcej marketerów kładzie nacisk na analizę skuteczności swoich działań - no, bo jak zmierzyć, czy to, co robimy ma w ogóle sens i jest efektywne? Aby oddzielić te efektywne akcje od tych nieefektywnych, warto skorzystać z tagów UTM, które opisujemy w tym artykule. Dzięki ich użyciu będziesz w stanie wyeliminować wszystko, co nieskuteczne, a rozwijać to, co przynosi wymarzone rezultaty.  W ten sposób będziesz w stanie sprawdzić, czy skuteczność naszych działań zwiększa się, pozostaje na tym samym poziomie, czy wręcz maleje. 
 

BlazejPawlar

Błażej Pawlar 
Partnership & Marketing Manager


"Dziś nie wyobrażamy sobie nowoczesnego i skutecznego marketingu bez mierzenia skuteczności działań. Sprawdzanie, co jest efektywne, a co nie, pozwoli na wyciąganie wniosków na przyszłość i poprawę strategii marketingowe".

Wróć do listy

Odkryj świat komunikacji mobilnej w profesjonalnym wydaniu!

Odbierz 100 darmowych wiadomości na start + Short Code 4301 gratis!

Wypróbuj za darmo

Testuj 14 dni za darmo

Umów się na rozmowę telefoniczną, my zadzwonimy do Ciebie.

Zostaw nam swój numer telefonu, nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na Twoje pytania.

Czy jesteś naszym klientem?

Twój numer posłuży nam tylko do jednorazowego kontaktu.
Jeżeli na liście na ma prefixu z Twojego kraju, prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza.